



Først og fremst merker vi oss unge svenske Elisabet Strid i rollen som Giorgetta. Hun er tidligere kjent her i operaen i Bjørvika for sin nesten sensasjonelle tolking av Elisabeth i Tannhäuser for et par år siden, en forestilling som må finne seg i å stå om den mest praktfulle det nye operahuset har frambrakt til nå. Hun hadde i gårskveldens oppsetning følge av alltid unge og spreke Henrik Engelsviken og barytonen Ivan Inverardi. Et solid lag!

Det ble klart noe helt annet etter pause når vi forflyttet oss til adelsmiljøet og rikfolk i fargeglade Firenze. Her faller gamle far Buoso om på en familiemiddag. Den store forvirringen oppstår da det viser seg at han ikke har hatt sin familie i tankene da han skrev sitt testamente men munkene i et kloster. Panikk oppstår og løsningen blir at de rådfører seg med smartingen Gianni Schicci som kommer med en salomonisk løsning at gamlingen blir liggende død under bordet mens han selv i forkledning inntar rollen som gamlefar og dikterer et nytt testamente.
Herlige løyer som ender med visdomsord fra Den hellige komedie av Dante. Dette moret oss i stor grad! Det var nesten som å oppleve Dario Fo på scenen. Vi skjønner jo godt poenget med at gamlefar skulle gjenoppstå fra under bordet i kanskje andre sammenhenger, men gudskjelov falt ikke kveldens instruktør for denne nesten opplagte fristelsen så det endte med Dante og ikke Dario Fo. Og godt var egentlig det.
Bare Gianni Schicchi er grunn nok alene til å oppsøke denne oppsetningen. Ta da med at her opplevde vi mange navn og nykommere på rollelisten. Først og fremst må nevnes Vigdis Unsgård som Lauretta. Et nytt navn vi skal merke oss! Bare å debutere med kjempearien Oh mia babbino er jo ikke småtteri! Den lange rollelista med familie, lege og notar var relativ stor. Ekstra blomst må gå til Ingebjørg Kosmo som sang i begge operaene, i den ene til og med som kontra-alt.

