Kulturnyheter

Friskt i Bayreuth

Bayreuth_StortMen Bayreuth var ikke død. Før årets festspill fryktet man at denne sesongen en gang for alle ville slå fast at Wagner forlengst var død og begravet og at hans sønnesønmn Wolfgang langt oppe i sine åttifemte år neppe var den person som kunne gi festspillene nødvendig nytt liv og friskt pust.

Den vonde forutanelsen har forsterket seg gjennom de siste års feider mellom den mektige festspillsjefen og delstaten Bayern om festspillenes etterfølger. Striden splittet også Wagner-familien i to leire – Wolfgangs datter Eva gikk først på mot farens vilje men med delstatens velsignelse og siden av. Så satte Wolfgang inn som nestsjef Klaus Schultz, lederen for Münchens andre offisielle opera, statsteateret ved Gärtnerplatz. Dermed fikk han det siste ordet og løypa synes helt lagt fram mot innsettelsen av den av hans døtre som han selv kunne velge ut.

Fra Das Rheingold
Fra Das Rheingold

Han har fått ord på seg for å være en sta stribukk, en gammel mann som ikke evner å se pragmatisk og praktisk på tingene. Han har også fått hard kritikk fra en av sine sønner, Gottfried, om at festspillene aldri har tatt skikkelig oppgjør med sin fortid. Wolfgang Wagners mor var overbevist nazist og en nær venn av Hitler som hvert år var til stede på festspillene helt til det siste.

Men den som trodde at høyt framskreden alder ville påvirke festspillene, har etter at årest festspill er halvveis og alle av årets operaer har blitt spilt minst en gang, tatt grundig feil. Snarere framstår årets festspill som friskere enn noengang. Kritikkene har så langt vært samstemt positive. Årest festspill har kunnet by på både friskhet og positive opplevelser.

Lohengrin
Lohengrin

Sterkest i så måte står kanskje Jürgen Flimms relativt nye innstudering av Nibelungen-ringen: Befridd for postmoderne grep som barbrystete prostituerte som Nibelungendøtre og kampen mellom Hagen og Gunther som mellom SS og SA har dramaet trådt klarere fram.

Noe lider kanskje festspillene av Guiseppe Sinopolis plutselige og altfor tidlige bortgang. I år har det vært Ascher Fisch som har hatt det musikalske grepet om Nibelungen-ringen mens dirigenter som Marc Albrecht, Christian Thielemann og Andrew Davies har tatt seg av de andre forestillingene. Årets nye produksjon var Den flyvende Hollender som fikk et overraskende moderne preg.

Bayreuth er Wagner-folkets årlige høytid. Fra hele verden strømmer de heldige billett”vinnerne” til og trompetfanfarer møter dem hver kveld når de beveger seg opp mot høyden, der grüne Hügel, hvor festspillhuset troner. Festivitas preger de en måned lange festspillene, men prøvelsene kan bli bokstavelig talt både svette og trebenkharde for de som skal slite seg gjennom seks timers opera. Kjølig er det ikke akkurat i Bayern i august, og særlig ikke i år.

Sjekk også

Lise Davidsen i Bayreuth

I dag debuterer den norske sangerinnen Lise Davidsen i Bayreuth i rollen som Elisabeth i …

En hårsbredd fra fascismen

Den indiske forfatteren Salman Rushdie hevder et USA nå befinner seg et steg nærmere fascismen. …