Oslo Konserthus 27.11.2014, Beethoven: Symfoni nr 8, Hellstenius: Loven (uroppføring på bestillingsverk i anledning av Grunnlovsjubileet), Oslo-filharmonien, Christian Eggen, dirigent, Tora Augestad, sopran, Boya Bøckman, video, Øyvind Rimbereid, tekst, Tormod Carlsen, regi, Anders Mordal, skuespiller


Her må vi imidlertid ta et forbehold: musikken til Hellstenius. Den var til tider storartet, med flotte klanger og masse spennende passasjer. Det var synd at den kom på tvers av selve forestillingen, hvis vi kan kalle den det.
Det var tilretteleggingen som ikke funka. Her var nok ambisjonene atskillig høyere enn hva de faktiske forholdene tilsa. Man hadde ‘spritet opp’ musikken med tekster, en resiterende skuespiller og en delvis resiterende, delvis syngende sopran. Så langt greitt.
Men så ble det vanskelig. For hele området rundt orkesterpodiet ble tatt i bruk til dels å vise tekster, dels bilder av sopran og skuespiller foruten at de opptrådte på forskjellige steder rundt i podierommet. Men det som kanskje i utgangspunktet kunne være spennende og gi innhold til en framføring med musikk og tekst, falt pladask. For oss som satt i salen så omtrent ingenting av dette, bare fornemmet det. Musikere med lys til notene sperret utsynet. Noe så enkelt som at de feltene hvor tekst, bilder og liknende kunne bli synlige for tilskuerne ved å sørge for at de ble hevet et par meter, ble hele forskjellen.

Derimot falt assosiasjonene til 1814 bedre på plass med Beethovens åttende symfoni. Staut og tett i framføringen, særlig med en førstesats som låt riktig ‘teutonsk’ for å si det slik. Symfonien ble skrevet rundt 1814 og sånn sett feiret også den 200-års jubileum.
Oslo-filharmonien skal tross alt ha ros for å forsøke seg på nye veier og gi plass for nye uttrykk. Av og til lykkes det ikke helt, som i går, mens det andre ganger kan resultere i det motsatte.
Eidsvold og 1814 inneholder mye spennende stoff som vi synes få har grepet fatt i nå i jubileumsåret. Bare den detaljen at det var et enormt klassedelt samfunn og at de som holdt til i Eidsvoldsbygningens underetasje, eller kjelleren, var alle tjenestefolkene, kokkene, kuskene og alle de som sørget for at Eidsvoldsmennene fikk vedtatt en Grunnlov og streket opp veien for den nye tid – uten klassedeling. Hvilke historier kunne ikke de fortelle?