Vladimir Godár: Mater, Maykomashmalon, Magnificat, Uspávanky, Ecce Puer, Stálá Matka (Stabat Mater), Regina Coeli, Maykomashmalon
Iva Bittová – stemme, Milos Valent – fiolin, bratsj, Bratislava Konservatoriekor, Solamente Naturali dir.: Marek Stryncl, ECM 476 6589
Her kommer en komponist fra Slovakia som kan vise seg å gjøre betydelig vei i vellinga. Det er verdt å merke seg navnet – Vladimir Godár – først som sist.
Jeg gikk til denne musikken uten noen forhåndsinformasjon i det hele tatt, noe jeg antar vil gjelde de aller fleste. Desto større var sjokket da jeg begynte å høre musikken. Det slo meg med en gang at dette var i nærheten av noe jeg hadde opplevd før. Om jeg ikke hadde hørt musikken tidligere kan jeg i hvert fall huske den første gangen jeg hørte musikk av Arvo Pärt.
Det er ikke å underslå at Godár gjør i bruk mange av de samme virkemidlene. Musikken er stillferdig, den har et religiøst ståsted og den er enkel all den stund den er bygget over enkle toneganger og harmonier, noe som forbauser all den stund de fleste verkene på denne CD’en er fra de siste årene.
Nå kunne man avfeie dette med å si at dette er følelsesmessig spekulasjon, lagt bevisst i samme lei som Arvo Pärt med det kontemplative godt innvevd. Det kan godt være at denne musikken kan oppleves slik av enkelte – men ikke av undertegnete. På meg gjorde den som sagt sterkt inntrykk.
Noe forsterkes dette med bruken av Iva Bittovás stemme. Det er ingen prangende vibratosopran vi hører men en nesten spinkel stemme, svært lik en barnestemme. Dette skaper en stemning som kler denne stillferdige musikken.
Det skal også nevnes at det var ECM som i sin tid hentet fram Arvo Pärt og gjennom et par innspililnger gjorde ham berømt over hele verden. Men la dette bare bli en tilfeldig ytre likhet. Det viktigste er innholdet – tonene.
Sett deg ned og lytt – og finn roen.