Premiere Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 7.9.2013, Ligeti: Le grand Macabre, Med: Thor Inge Falch, Tone Kummervold, Amelie Aldenheim, Ketil Hugaas, Frode Olsen, Hege Høisæter, Eir Inderhaug, David Hansen, Marius Roth Christensen, Ole Jørgen Kristiansen, musikalsk ledelse: John Helmer Fiore, regi: Alex Ollé (La Fura dels Baus) i samarbeid med Valentina Carrasco


Jeg nøler ikke med å si at dette er noe av det aller største som har skjedd på Bjørvika-operaens scene siden åpningen i 2008. Tross en uvanlig flott Tannhäuser for noen år siden mener jeg denne forestillingen plasserer seg som den viktigste til nå. Det sier i grunnen alt.
Det ble dermed mer enn full klaff for den nye operasjefen Per Boye Hansen i hans første egentlige premiere som operasjef i Bjørvika.
Det er litt av et vågestykke å sette opp en samtidsopera som dette i Bjørvika. Ligetis Le grand Macabre ble pepet ut ved urpremieren i Stockholm for noen år siden. Ligeti arbeidet da på musikkhøyskolen Edsberg. Siden omarbeidet han den kraftig og det egentlige gjennombruddet for den kom på Salzburg-festivalen på slutten av 90-tallet.



Fortellingen, i den grad man kan si det er noen fortelling, skal skildre et samfunn på randen til apokalypse, utslettelse. Inn og ut av scenen vandrer merksnodige og uvanlige personer. Fortellingen kan sies å være inspirert av maleren Pieter Breughels (ca. 1525–69) groteske bilder, særlig av hans Dødens Triumf eller Hieronymus Bosch‘ Lystenes hage. Ligeti bruker de groteske situasjonene som Brueghel avbilder. I det som er av tekst går det hele tiden igjen referanser til Brueghel-land.

Det er et stort og dristig skritt å framføre en opera som dette, endog for et publikum i et land som ikke har hatt fast operahus i mer enn fem år og fast operascene i knapt femti. Men det holdt. Det var en seier, en triumf! Vår begeistring for hva vi fikk oppleve skyldes ikke minst at vi fikk en lengre entusiatisk forhåndsomtale fra en av operaens ansatte som vi har kjent i flere tiår og har en viss tiltro til i så måte. Vedkommende snakket overbegeistret om det vanvittig flotte som var i ferd med å utvikle seg nede i Bjørvika. Og det var mer enn riktig!

Ligeti bruker altså en libretto som består referanser til Brueghel-bildet. Menneskeheten står foran utslettelse, døden venter oss og i denne situasjonen sveiper vi innom vår sivilisasjon eller vårt levesetts mange bisarre situasjoner for å si det slik.

Selv en rask visitt til vår hjemlige valgskamp er lagt inn: Ole Jørgen Kristiansen leser høyt fra Fremskrittspartiets program om finansiering av kultur.

Det er det spanske instruktør/scenograf-teamet La Fura dels Baus som står bak dette. Her står instruktør og scenograf sammen med videoskaper, lyssetter og kostymemaker. Dermed får de skapt en helhetlig forestilling. Det er til stor grad deres fortjeneste at dette har blitt den forestillingen det er blitt.


Det er selve framstillingen, gestaltningen, som er det viktigste ved en opera som dette. I tillegg kommer noen vanvittig krevende partier for stemmen hvor sang i utgangspunktet ikke er hva det dreier seg om. Snarere uttrykk. Derfor nevner vi at Thor Inge Falch og Ketil Hugaas er blandt de som gjør sterkest inntrykk.
Blårussen i NSB/Jernbaneverket har latt seg smitte av den sterkt smittsomme barcode-syken (de skal bygge nytt og moderne inne i Østbanebygget….) og har nå fjernet alle steder i den gamle jernbanebygningen hvor det var mulig å ta seg et glass for å komme nedpå etter en forestilling i operaen. Derfor ble vi tvunget til lang ventetid på offenlig kommunikasjon. I Bjørvika-områdets støyrike av hurtigpasserende privatbiler på høyt turtall lot vi oss ikke denne gangen affisere av det som til daglig ergrer oss. Det vi opplevde fra scenen denne lørdags ettermiddagen var desto mye sterkere og mer berikende. Vanligvis står vi på denne plasen med hodet brusende av vakker musikk vi nettopp har hørt. Ikke denne gangen. Nå var det selve opplevelsen, det å bli satt ut av en forestilling til de grader som nå, opplevd at vår verden blir satt på hodet, at vi overveldes av inntrykk som ikke kan beskrives – det er rett og slett nesten ikke til å fatte.
Grand suksess!
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur

