Premiere Nationaltheatret amfiscenen 12.1.2012.
Arthur Koestler: Twilight Bar.
Ole Johan Skjelbred, Liv Bernhoft Osa, Nader Khademi, Tone Mostraum, Heidi Goldmann, Birgitte Larsen, Per Frisch, Per Christian Ellefsen.
Regi: Matthias Hunt.

Ikke noe vondt sagt om skolerevyer og russe-cabareter, mange av dem kan være underholdende og ha sine poenger. Men til det lavmålet Nationaltheatret senker seg med denne oppsetningen, kan jeg ikke tenke meg noen russerevy. For dette er gymnasialt vrøvl fra ende til annen. Teksten er dårlig og utflytende. I tillegg har en tysk instruktør med sine regiteater-ambisjoner gjort begredelighetene verre.


Arthur Koestler var neppe noen dramatiker. Han skrev derimot svært betydningsfulle bøker og var journalist som oppsøkte Spania under borgerkrigen. Han satt fengslet i Franco-Spania, under Vichy-regimet i Frankrike og flere ganger i Storbritannia. Han så døden i øynene flere ganger, for sitt engasjement og meninger. For dette og for de skriftene han har etterlatt seg har han en viktig plass.
Men når det gjelder dramatikk, er han neppe helt på banen. Hvorfor kunne ikke Nationaltheatret ha valgt Brecht hvis de skulle ha et stykke som belyste de problemstillingene som strekes opp i dette stykket? Bare hans kommentar i forbindelse med arbeideropprøret i Berlin og DDR i 1951 om at regjeringen burde velge seg et nytt folk, hvis de er misfornøyd med det nåværende, inneholder atskillig mer snert og ironi enn denne 100 minutters lange forestillingen.