Årets ærespris i Hedda-utdelingen på Nationaltheatret tilfalt Toralv Maurstad og Espen Skjønberg. Selvfølgelig ville vi si, noe annet ville være utenkelig.
For alt i teater-Norge i det året som er gått og for den saks skyld den sesongen vi er inne i, blekner mot deres innsats i Vente på Godot på Nationaltheatret amfiscene. Dette er en oppsetning som kommer opp mot, og kanskje over, det fremste disse to 80-åringene har gjort i sin lange karriere for teater, TV og film. “Det er seksti år siden jeg debuterte på dette teatret,” mimret Espen Skjønberg som imidlertid ikke kan slå kollega Maurstad i denne anledning. Men de spilte allerede som guttunger sammen i filmen Fant før siste krig.

Det var HKH Kronprins Haakon som sto for prisoverrekkelsen, fra kronprins til to konger for å si det slik.
Årets Hedda-tildeling samlet det som var av teater-Norge. Det var ikke bare Toralv og Espen som glitret ved denne anledning. Før de selv fikk prisen hadde de delt ut debutant-prisen til skuespilleren Ingrid Bolsø Berdal ved Det Norske Teatret.

Populære Sebastian Hartmann fikk prisen for beste regi i året som gikk. Dette ble en oppreisning for hans oppsetning av Johan Gabriel Borkmann som ble tatt alt av alt for tidlig etter noe ufortjent kjendisomtale, etter de flestes oppfatning.
Ellers ble det prisdryss på hele staben ved Rogaland Teater, Peer Gynt-oppsetningen til Robert Wilson ved Det Norske Teatret og Den Nationale Scene og Are Kalvø for sin innsats for nynorsk som scenespråk. Årets pris for Særlig fremragende sceneprestasjon gikk til Nina Ellen Ødegård ved Rogaland Teater som ga liv til Josie i Måne for livets stebarn, mens danske Christian Friedländer fikk prisen for beste scenografi for Kongsemnerne.

Grusomhetens teater fikk pris for forestillingen Thomasevangeliet mens Siemens teknikk-pris ble tildelt Eirik Sælen Jørstad, Den Nationale Scene, for innovativt arbeid med digitale uttrykksmidler innenfor teaterkunsten ved Den Nationale Scene.