Ibsen-festivalen 2006 – Nationaltheatret 7.9.
GYNT – gjestespill fra Betty Nansen Teatret, København
med: Rune Klan, Jonatan Spang, Carsten Bang, Geolo G og Blæs Bukki, regi: Mogens Pedersen
For noen festivaler siden hadde Ibsen-festivalen besøk av unge britter som drev harsellas med Ibsen i sin lett komprimerte forestilling med Ibsens samlete verker. Denne København-versjonen av Peer Gynt er riktignok ikke så komprimert, men den pirrer de samme strengene, det er herlig å oppleve slik grenseløs mangel på respekt for vårt nasjonaldrama.
Det beste av alt, dette er en delvis imporvisert forestilling. De medvirkende er fullt på det rene med at de befinner seg i Nationaltheatret, på en Ibsen-festival i Norge. En stor del av åpningen går med på å lage halloi rundt dette, at i Danmark er det ingen som vet hvem Ibsen er, aller minst Peer Gynt. “Og hvordan er det med dere?” spør skuespillerne og ber publikum rekke opp hånda hvis det er ingen som har ‘lest’ stykket.
Slik fortsetter det i to timer, eller så lenge aktørene har energi og overskudd til å holde på. Dette er full steam fra begynnelse til slutt. Det fortelles en kortversjon av stykke med flip-over til å begynne med – og så er vi inne i ungdommens språk, hip-hop og break-dance.
Mye av forestillingen før pause er høyeksplosiv energi, så mye og så sterkt at det nesten kan bli for mye. Det hoppes, sprettes, danses og synges på en måte som du frydefullt bare må gi deg ende over med. Herlig!
Etter pausen roer det seg betydelig ned. Sangen og dansen nedtones, større deler av Ibsens drama trer (litt) klarere fram. Det er nå – mot slutten av stykket – vi får scenen med mor Åses død samt en repetisjon av riv-ham-i-filler i Dovregubbens hall. Her framført til hip-hop versjonen av Griegs ‘kukake’-riff av skotsk folkemelodi.
Under applausen samler ensemblet seg til ennå en kort Ibsen-rapp. Flott! Dette er dagens språk og en måte å tackle klassikere på som absolutt er sympatisk. Respektløst og uten hemninger. Vi frydes, humrer, ler, gapskratter – og føres langt av gårde med dette ville eventyret.
To av de medvirkende er fra hip-hop gruppa Malk de Koijn og Bang. En av dem er tryllekunstner (!) og de to øvrige er stand-up artister. De står sammen med Mogens Pedersen og Kitte Wagner om å utvikle tekstene og forestillingen. Tryllekunstneren Rune Klan viser aldri direkte sine kunstner, men han avslører at han har betydelig erfaring med publikum. Han satte også forestillingens noe uvørne stemning allerede ved sin innledning.
Ibsen opptrer et par ganger i kostyme og grov sminke, og driver gjøn med sitt stykke og hovedpersonen. Aktørene drar også inn publikum flere ganger i forestillingen. Eller vrien med Mor Åse første gang vi møter den. Herlig!
Ensemblet har spilt inn CD med sine rap-tekster. Peer Gynt som hip-hop. Det kunne ikke bli bedre!