Premiere Den Norske Opera 19.9.2002 Puccini: La Bohème, Rodolpho: Tito Beltran, Mimi: Elizabeth Norberg-Schulz, Marcello: Gabriel Suovanen, Musetta: Mari Palo, Colline: Magne Fremmerlid, Schaunard: Ole Jørgen Kristensen, Benoit: Arild Helleland, Den Norske Operas kor og orkester

Sesongpremieren på La bohème ble i dobbelt forstand en historisk kveld. Det absolutt mest historiske – og det var det virkelig sus over – hadde ikke noe med Puccini og hans bohemer å gjøre. Før forestillingen stilte operasjef Bjørn Simensen seg opp foran teppet og introduserte en kort filmsekvens fra 1947 med en konsertframføring av Aïda ledet av Arturo Toscanini.

Dernest var det rolledebut for Elisabeth Norberg-Schulz i rollen som Mimi. Hvor utrolig det enn høres, hun har gjort CD-innspillinger, sunget på Metropolitan og La Scala, vært wienernes yndling i Tryllefløyten, men aldri gjort Puccinis mest berømte rolle.

Men førsteinntrykket setter sine spor, og her var han ikke heldig. Bare for å ta en liten detalj, å ha en helt og tenor som er halvannet hode kortere enn sin medsanger Marcello – Gabriel Suovanen – kan i enkelte øyeblikk kalle på smilet. Men vi får trøste oss med at store tenorer små av vekst har gestaltet denne rollen på denne scenen før, uten at det gjør deres prestasjoner mindre, og da tenker vi på den ubestridte fjerdetenoren i verden, Roberto Alagna.

Men der hennes største fortrinn helt opplagt lå, var i hennes sceniske nærvær. Hun spilte med i scenene på en slik måte at det som foregikk på scenen ble mer enn en sanglig prestasjon. Om det var hennes fortjeneste eller ikke, så var det helt åpenbart at medspiller Tito Beltran følte seg behagelig vel i sitt samspill med henne – og man fikk mistanke om at de hadde gjort dette sammen tidligere (noe de selvfølgelig ikke har gjort), for slik satt det og slik fikk de også hevet hverandre.
Særlig sisteakten ble elektrisk. Dette er en vanskelig rolle og vanskelig posisjon: å ligge døende i en seng og bli svakere og svakere setter sine krav til en sanger. Dette mestret hun fabelaktig godt. Hun bandt denne scenen sammen slik at vi ble tatt med på dramaet.
Den Norske Operas versjon av La bohème har en styrke: i løpet av de siste sesongene er det bygget opp et lag av medbohemer rundt Rodolpho som absolutt bidrar til å heve kvaliteten på forestillingen. Riktignok noe forandret fra forestilling til forestilling, nye kommer til, og man skifter bohemrolle, men grunnstammen er i behold.

Ta med i tillegg at årets versjon hadde mer sprut, fart og humør enn vi har opplevd tidligere. Mye skyldes dette Olaf Henzolds musikalske ledelse. Han hadde satt opp tempoet fra start av, og dette hadde forestillingen absolutt godt av.
Denne versjonen runder snart sine førti år. Scenebildet fungerer, men det er kanskje noe forslitt? Sine år til tross, det er en produksjon som fungerer. Så hvorfor bytte den ut?
