Opera de Monte-Carlo, Monaco Piotr Ilitch Tsjaïkovskij: IOLANTA / William Walton: THE BEAR, Katia Trebelkeva ((Iolanta), Vladimir Vaneev (Le Roi René), Valery Ivanov (Robert), Valery Popv (Vaudèmont), Nicolai Putilin (Ibn-Hakia), Leonid Bomstein (Almeric), Dimiter Petkov (Bertrand), Sofia Aksenova (Marta), Elvira Khokhlova (Brigitta), Larissa Kostiuk (Laura) / Peter Sidhom (Grigori Stepanovis Smirnov), Victoria Livengood (Ivanova Popova), Kevin Glavin (Lukas), Regi: Giorgio Marini, Monte-Carlo Filharmoniske orkester og Monte-Carlo operaens kor, Dirigent: Gennadi Rozhdestvensky


Et lykkelig repertoar-valg.

Gode løsninger.

Gode kostymer delvis i russisk nasjonal stil.
En effektiv regi, som fikk denne enakteren, dog med flere enkeltstående scener, til å fungere godt, slik at ikke tiden ble lang, tvert om.
Morsom bjørn
Her tenker jeg selvsagt ikke på noen sirkusbjørn, selvom sirkusfestivalen foregår ikke langt fra Monte-Carlo operaen, men selvsagt om William Waltons velklingende opera The Bear, som ble urfremført i 1967, teksten er laget av Paul Dehn og William Walton og er bygget over en vaudeville tekst av Anton Tsjekov. Denne opera ble oppført sammen med Tsjaikovskijs Iolantaog hadde premiere på Monte-Carlo operaen 4. April 2001. I et program som man hadde kalt En russisk aften Une soirée russe. Med Tsjekov har vi broen til denne tittelen.
Dette var morsomt. Med kun fire roller, hvorav en mimisk, som motstykke og dessert etter Iolanta, som har ialt 10 store og mindre roller var dette en elegant og underholdende avslutning, som gledet det gallakledte premiere-publikum meget.
Waltons stykke, som er skrevet i en buffo stil, er godt egnet som dessert, og er da også kalt for en Ekstraavagansa i en akt. Selv om handlingen, som jeg ikke skal begynne å dra opp her, i grunnen har en tragisk bakgrunn. Man brukte samme scenegrunnlag som for Iolanta med to rom, og også her fungerte dette bra. Og gjorde skiftene mellom de enkelte scenene smidige.