Bjørvika Den Norske Opera 17.12.2009 José Cura – tenor, Giulio Laguzzi – klaver, Argentinsk program – musikk av Hilda Herrera, Maria Elena Walsh, Alberto Ginastera, José Cura, Carlos Lopez Buchardo, Carlos Guastavino og Héctor Panizza
tekster av bl.a. Pablo Neruda

José Cura har i disse dager inntatt operaen i Bjørvika. Han har gått inn i den ene hovedrollen i Fanciulla del West og dermed vitalisert denne oppsetningen i betydelig grad. Han var kanskje den kraft som var nødvendig for å gjøre denne oppsetningen levende, det er bare synd at han kom inn altfor sent. Han gjennomførte også i går en konsert, en recital med argentinsk program.

Konserten var svært uvanlig. Mye skyldes det José Curas svært uhøytidelige form. Han stiller ikke til recital i den tradisjonelle formen, snarere vil han ha et ukomplisert og uhøytidelig forhold til sitt publikum. Han legger derfor stor vekt på å prate med og ha kontakt med tilhørerne underveis i konserten, «når du synger i opera, har du ikke anledning til kontakt slik som dette«, sa han i går. Mye av hans prat kan dessverre også bestå av trivialiteter, og hvis du har en dårlig dag kan du kanskje også oppfatte det som en liten nedtur.

Han gjorde et poeng av å se publikum. Derfor ble sterke lyskasterflommere satt ut over salen. Men likefullt var dette for at vi skulle få med oss teksten i det han sang, noe han også gjorde et poeng ut av. Tekstene var faktisk flotte å få med seg, ikke oversatt men ‘framvist’ på norsk. Hans egen tonesetting til sonetter av Neruda var kanskje noe av det som gjorde sterkest inntrykk.

Konserten var i realiteten i tre deler: det oppsatte programmet før og etter pause og alle ekstranumrene. For det ble mange. På et av dem fikk han med seg hele salen i Glade jul. For at alle skulle synge med, «på sitt eget språk,» som han sa, dempet han seg ned og lot det bli en vakker seanse ut av det uten at det ble sentimentalt, all-sang i salen og en flott men avdempet tenor på scenen.
Til tider kunne man snakke om rett og slett et show – på det lavmælte planet. Han kommer inn på scenen i stummende mørke, og har en karaffel med hvitvin som han tar noen få slurker av under konserten. Han speider ut og leter etter kjente i salen: «Hvor er ambassadøren? hvor er big boss Tom?» spør han – og får svar. På spørsmålet «Er det andre agentinere i salen?» reiser det seg straks tre ungdommer som på fotballvis holder et blåhvitt flagg mellom seg.
Vi hadde rett og slett en trivelig kveld. José Cura er en hyggelig kar. Han vitaliserer og setter varme i oss på en årstid da vi mer enn noe annet trenger dette, et poeng – «det lange mørket» – han heller ikke gikk glipp av.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur