
I denne 100 års jubileumssesongen hentet Oslo-filharmonien musikk og solist fra aller øverste hylle. Denne konsertkvelden var viet Tsjaikovskijs udødelige b-moll konsert som innledes med de kraftige akkordene i klaveret. Som avslutning fikk vi oppleve orkestervirtuoseri i Bartoks orkesterkonsert. Intet mindre. Innledningsverket, tonediktet Don Juan av Richard Strauss, var sprudlende og forfriskende.

Oslo Konserthus 29.8.2019: Richard Strauss: Don Juan, Pjotr Tsjaikovskij: Pianokonsert nr. 1, Béla Bartók: Konsert for orkester, Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko, Khatia Buniatishvili – klaver
At hun også viste noe av sin magi i pedalbruken fikk vi også oppleve i det impresjonistiske ekstranummeret. Dette og annensatsens legato er noe som brenner seg inn i minnet og blir der – lenge.
Orkesterkonserten til Bartok skulle bli toppen på denne konserten. Men for undertegnete tente det ingen glød. Kanskje var det fantomspillet vi opplevde før pause så enestående at det fortrengte alt annet vi vikk oppleve på denne konserten?
Uansett: Oslo-filharmonien feirer videre!