Kulturnyheter

Jubileum i b-moll

fotos: Kulturspeilet

I denne 100 års jubileumssesongen hentet Oslo-filharmonien musikk og solist fra aller øverste hylle. Denne konsertkvelden var viet Tsjaikovskijs udødelige b-moll konsert som innledes med de kraftige akkordene i klaveret. Som avslutning fikk vi oppleve orkestervirtuoseri i Bartoks orkesterkonsert. Intet mindre. Innledningsverket, tonediktet Don Juan av Richard Strauss, var sprudlende og forfriskende.

Med Tsjaikovskij var det orkester- og klaverutfoldelse til den store gullmedaljen. Georgiske Khatia Buniatishvili er den nye store stjernen på den internasjonale solisthimmelen. Hun gjør seg godt, og skaper et sympatisk inntrykk uten nykker og ekstra fakter. Hun søker til det det dreier seg om: få ut av klaveret syngende vakre toner og la legato-partiene hviske seg inn i noe du sent vil glemme.

Oslo Konserthus 29.8.2019: Richard Strauss: Don Juan, Pjotr Tsjaikovskij: Pianokonsert nr. 1, Béla Bartók: Konsert for orkester, Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko, Khatia Buniatishvili – klaver

At hun også viste noe av sin magi i pedalbruken fikk vi også oppleve i det impresjonistiske ekstranummeret. Dette og annensatsens legato er noe som brenner seg inn i minnet og blir der – lenge.

Orkesterkonserten til Bartok skulle bli toppen på denne konserten. Men for undertegnete tente det ingen glød. Kanskje var det fantomspillet vi opplevde før pause så enestående at det fortrengte alt annet vi vikk oppleve på denne konserten?

Uansett: Oslo-filharmonien feirer videre!

Sjekk også

Kjøss meg i ræva

– Kjøss meg i ræva, sa Dag Solstad. Med et kraftuttrykk og en eksplosjon som …

Haddy Njies dagbok

Hun er utdannet journalist og kjent som poparttist, programleder og skuespiller. I tillegg er hun …