
Året 2010 understreker den sterke tendensen vi allerede så i fjoråret: Norge er i ferd med å bli en kulturnasjon av rang og inntar i dag en ikke liten posisjon i europeisk kulturliv. Det er ikke bare den praktfulle operaen i Bjørvika som har ført til dette, Norge har i dag utøvere helt i verdenstoppen og ensembler og orkestre av fremste kvalitet. Samtidig vekker norske festivaler oppmerksomhet over en hel verden, noe Risørfestivalen er et eksempel på. Festivalen var på verdensturne i begynnelsen av desember og avsluttet med en hel uke i Carnegie Hall i New York.
Operaen i Bjørvika har fått EU’s offisielle pris som det vikitgste kulturbygget i Europa. Men også i innhold markerer det seg høyt: Mariss Jansons vil dirigere der og ikke i Oslo Konserthus når han på nyåret etter nesten ti år er tilbake i Oslo. Cecilia Bartoli ba om å komme tilbake etter sin stormende konsert i fjor.

Premieren på Tannhäuser i mars ble en europeisk begivenhet av rang. Kritikere fra nær og fjern fylte salen og skrev om Bjørvika-operaen. Regissør Stefan Herheim sto for en utradisjonell løsning hvor faktisk hele huset ble tatt i bruk, også i scenisk utforming.
Men det var ikke bare denne oppsetningen. Operaen kan nå ta sitt nye praktfulle scenemaskineri i bruk for fulle. Figaros Bryllup hadde premiere i januar men slo så utrolig godt an at den måtte settes opp på nytt i høstsesongen.
Oslo-filharmonien understreket sin styrke med å framføre en rekke Mahler-symfonier. Størst av dem alle ble kanskje konserten med den sjette symfonien, som også nylig ble utgitt på CD. Vi har i år opplevd orkesteret i hele fire Mahler-symfonier og det har vært å glede seg over.
Norsk musikklivs internasjonale posisjon består ikke bare lenger av Leif Ove Andsnes. Vilde Frang er i løpet av fjoråret blitt et verdensnavn. Det kan man bare se ved at navnet hennes dukker opp overalt, det være seg i Chile eller Malaysia. Men mest i byer som Berlin og Paris
Mest minnerikt på teaterfronten var Liv Ullmann og Riksteaterets oppsetning av Lang Dags Ferd mot Natt. I hele høst turnerte ensemblet landet rundt og avluttet på Dramaten i Stockholm. Det var faktisk første gang Liv Ullmann står på denne scenen.