Sesongpremiere Den Norske Opera 25.10.2003 Verdi: La traviata, Violetta Valèry: Birgitte Christensen, Alfredo: Henrik Engelsviken, Germont: Boris Statsenko, Flora Bervoix: Svein Erik Sagbråten, Annina: Elsa Susanna Dahlsgaard, Gastone: Arild Helleland, Barone Douphol: Thor-Inge Falch, Doktor Grenvil: Njål Sparbo, Marquis d’Obigny: Gregg Santa

Traviata på programmet igjen, bare et halvt år etter at denne nye produksjonen hadde premiere. Det som slår en er i første rekke hvor stram og sterk regien er.
Mens vi ved premieren i vår festet oss ved mye av de ekstragrepene Stein Winge hadde lagt på stykket, var det denne gangen helheten som slo mot oss. Dessuten skal det ikke stikkes under en stol at sistescenen sto sterkere for oss denne gangen.


Kvelden største overraskelse sto imidlertid hans far Germont for, sunget av Boris Statsenko. Han gjorde sin entre med voldsom baryton, som det var en lokal test om å synge kraftigst. Han fikk roet ned stemmen til rollen og spillet etterhvert men fikk vist at stemmen er det ikke noe galt med.

For regien er sterk. Der mange kunne ha fryktet at Stein Winge gikk over seg med innfall og ablegøyer slår det en i stedet hvor stram og riktig regien er. Violetta kommer inn foran forteppet under det korte forspillet, raver rundt på scenen og får satt en sprøyte av en tililende doktor. Stykkets ramme og innhold karakteres i få korte bevegelser, må er det satt for handlingen. Denne genistreken bærer mye av stykket, den bare ikke illuderer at kameliadamen er syk, hun kan også være sprøytenarkoman.

Det samme kan sies om scenebildet til Tine Schwab. Overveldende i ballscenene og som i regien, enkel og grå i de dramatiske scenene.
Jo, denne Traviata-oppsetningen av Stein Winge tåler mer enn godt å bli satt opp en gang i halvåret. Det ble en gledens stund på Den Norske Opera.