Urpremiere Bjørvika 21.5.2010 Kverndokk: Jorden rundt på 80 dager, libretto: Øystein Wiik etter Jules Verne
Tom Erik Lie, Thor Inge Falch, Hege Høisæter, Magne Fremmerlid, Mari Eriksmoen, Marek Lipok, Trond Bjerkholt, Petter Lilleby Fegran, Eirik Roland Egeberg-Jensen, Anders Vangen, Ulf Øien, Rolf Conrad, Svein Erik Sagbråten, Bastian Stabell, Frank Runar Gansmo, Eli Kristin Hansveen, Itziar M. Galdos, Gregg Santa, Gabriel Birjovanu, Toril Carlsen, Knut Skram, Huw Reynolds, Tom Remlov, Erzsébeth Rajta, Anne Søyland, Inger Lise Øirås, Florin Demit, Øystein Skre, Suzanne Rebecca Davies, Charlotte Øverland Våset, Gry Kipperberg, Sigrid Edvardsson, Thea Bay, Elizabeth Balfour, Johanna Belfrage Nesse, Charlotte Øverland Våset, Marcela Randem , Barnekoret, Operaorkestret, musikalsk ledelse: Christian Eggen, regi: Stein Winge og Tzara Tristana

Jorden rundt på 80 dager var tenkt å være åpningsforestillingen ved innvielsen av det nye operahuset for to år siden. Men forestillingen måtte utsettes fordi det tok tid å få det nye tekniske apparatet helt på plass. Det ville rett og slett blir for farlig, noe nesten-ulykkene de siste prøvedagene på Tannhäuser tidligere i vinterer er et eksempel på. Operaledelsen fikk mye pepper i sin tid for denne avgjørelsen, men når alt kommer til alt var den riktig.
Det skal vi egentlig være glade for. Ikke for at Jorden rundt på 80 dager er direkte dårlig men som grandios åpningsforestilling i verdens flotteste operahus ville den rett og slett ikke holdt mål. Det ville blitt pinlig.
For undertegnede ble det en langdryg affære å følge denne operaen i tre timer. Det var mye å glede seg over, faktisk svært mange fornøyelige ting – og du så også at de medvirkende måtte ha mye morro under prøvene! – men i lengden ble det rett og slett for kjedelig. Problemet ligger i en svært svak tekst. Librettoens opphavsmann makter ikke å formidle noen dramatisk nerve når han skal bearbeide Jules Vernes eventyrhistorie om til opera. Det ville være fristende å si at dette kunne være et sujett for en musical og at opphavsmennene burde stått seg bedre med en sjanger de tross alt har vist å mestre svært godt. Men en bestilt opera er tross alt en opera og ikke en musical!

Det var mange bra enkeltprestasjoner og mye god sang. Her tenker vi i første rekke på Berlin-engasjerte Tom Erik Lie. I tittelrollen har han en ledig elastitet og beveger seg flott og utvunget på scenen. Komische Oper-artisten er ikke bare en utmerket sanger, hen er også en dyktig skuespiller. Gode enkeltprestasjoner gjorde også Thor Inge Falch og Magne Fremmerlid.
Vi gledet oss over enkeltprestasjonene, Itziar M. Galdos i rollen som Tosca, Eli Kristin Hansveen som Månen og Violetta, Toril Carlsen når hun sang i rollen som den kinesiske prinsessen Turandot og ikke minst Knut Skram som Den Flyvende Hollender. Sistnevnte er nesten verdt forestillingen alene.

Der Gisle Kverndokk fungerer best er når han mikser musikken sammen til en helhet i referanser fra nasjonalsanger og populære hymner til kjente operaverk, noe nesten ikke til å kjenne igjen – hørte vi ikke ormens buktning i Siegfried et sted? I alle fall hørte vi de fascinerende ikke-dominante akkordene fra Götterdämmerung – andre i nesten overtydelige men klart effektive kutt, som fra Den Flyvende Hollender.



Dette er en seier for operaen og det retter langt på vei opp mot den Frogner-flåsete og udementerte kommentaren som NRK’s kulturredaksjon hadde i sin tid om at ‘disse arbeiderne’ burde se og ta ‘….dreieskivesertifikatet...’
Om det er en seier for operaens kapasitet og hva deres halvt tusen medarbeidere kan få til i sine beste stunder, får vi bare håpe at komponist og libretto-forfatter kommer sterkere tilbake!
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur



