Sesongpremiere Bjørvika 17.1.2013 Donizetti: Don Pasquale, Musikalsk ledelse: Patrick Fournillier, regi: François de Carpentries, Ketil Hugaas, Eli Kristin Hanssveen, Tuomas Katajala, Johannes Weisser, Frank Runar Gansmo, Martin Hasselgren, Anne Søyland, Eusebio Cristea, Bo Elley

Don Pasquale er en oppsetning stappet med løyer. Det er full fart fra start til mål. Oppsetningen fra 2004 holder seg ennå, og er kanskje også blitt et strå hvassere med årene. Et besøk i operaen i Bjørvika i disse dager anbefales på det varmeste.
Denne oppsetningen hadde sin Bjørvika-premiere for fire år siden. To av kveldens rolleinnehavere, Ketil Hugaas og Eli Kristin Hanssveen, var også med den gangen. Da kunne vi notere at denne relativt lettlivete operaen sto til gull, det var en flott oppsetning som på tross av den relativt tynne handlinga hevet seg stort. Selve oppsetningen har sine røtter tilbake til eldre dagers Folketeatret selv om den ble betydelig oppfrisket ved førstegangsframføringen i Bjørvika.


Donizetti anvender et commedia del arte-grep. I de to første aktene er personene og handlingen velkjent, i noe som vi har opplevd i andre operaer. Det er den gamle historien om en gammel forfengelig mann, de to forelskete ungdommene og en lurendreier. Men i siste akten snur Donizetti om. Typene er ikke lenger de tradisjonelle, nye dimensjoner innføres, og vi sitter igjen med en faktisk følelse av å synes synd på den gamle rike mannen som er lurt slik opp i stry og blitt berøvet sin formue.


Men det er mer ved henne. Hun viser seg også som en dyktig skuespiller. Hun bokstavelig talt eier scenen på en elektrisk måte de gangene hun er inne, mest påtakelig i de to første aktene. I tredjeakten tok all ståheien rundt tjenestefolkets ablegøyer mye av oppmerksomheten.

Nye i årets oppsetning er Johannes Weisser og Tuomas Katajala. Den første har en behagelig baryton. Egentlig er hans doktor en hovedrolle, det er han som legger intrigene og setter spillet i gang med alle dens forviklinger. Rolig og tilbakelent dreier han spillet.
Finske Tuomas Katajala imponerte også stort med sin lyse og kraftige tenor.
To rolleskikkelser som egentlig ikke er sangroller er Martin Hasselgrens hushovmester og Frank Runar Gansmos klovn/notar. Den første viser et pantomime-spill av dimensjoner som den krøkkete gamle tufsen, mens den andre får anledning til å klovne seg til i et par ubetalelige scener.
Moralen i historien, om vi til nød kan kalle det noe slikt, er at gamle menn må forstå når toget er gått. Men problemstillingen er like aktuell i dag som da Donizetti skrev denne operaen på 1840-tallet, bare spør en viss tidligere italiensk statsminister!
Full fart og løyer, en oppsetning som gleder og gir stor fornøyelse. Dette var gøy!
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur