
Mariss Jansons er på vei tilbake til Oslo-filharmonien. Dette ble klart i dag etter at det ble gjort kjent at han er tilfreds med den utviklingen som akustikksaken i Oslo Konserthus har tatt det siste halve året. Dersom en snarlig gjennomføring skulle vise seg mulig, kan han vurdere å påta seg rollen som kunstnerisk leder til og med år 2002.
Men under omstendighet vil han påta seg å være fast tilknyttet Oslo etter sesongen 2003-04. Denne vil i så fall bli hans 25. sesong i Oslo, og et kvart århundre anser Jansons som optimal varighet for et fast forhold dirigent – orkester, heter det i pressemeldingen fra Oslo-filharmonien i dag.
Mariss Jansons ber om at det understrekes at han nærer den samme kjærlighet og hengivenhet overfor orkestret som tidligere, men at han etter 25 år anser slitasjerisikoen for forholdet som for høy.
Mariss Jansons sa i februar 2000 fra seg tittelen som kunstnerisk leder av Oslo-filharmonien, og begrunnet dette med den manglende løsning av akustikken i Oslo Konserthus og andre sider ved orkestrets arbeidsvilkår i Konserthuset.
Hans videre kontakt med orkestret er avhengig av om han takker ja til å bli kunstnerisk leder for orkestre som i dag ønsker seg ham. Han har mottatt tilbud om fast lederstilling både fraSymphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, det tredje store symfoniorkesteret i München, og New York Philharmonics hvor Kurt Masur nå går inn i sin siste sesong som sjefsdirigent.
Først til våren vil det være klart om han inngår avtale med ett av disse orkesterene. Mariss Jansons har også uttrykt at han vil være fleksibel med hensyn til sin endelig sluttdato i Oslo, dersom Oslo-Filharmoniens valg av ny kunstnerisk leder skulle gjøre det ønskelig og passende med en tiltredelse før 2004.
Oslo-Filharmonien er nå i gang med å finne orkestrets nye kunstneriske leder fra tidligst sesongen 2002-03, senest sesongen 2004-05.
Mariss Jansons og Oslo Filharmoniske Orkester har et gjensidig ønske om å samarbeide på regulær basis også i fremtiden. Innenfor hvilke tidsrammer dette vil bli, kan først diskuteres når han har tatt stilling til eventuelle engasjementer som kunstnerisk leder av andre orkestre, heter det i pressemeldingen fra Oslo-Filharmonien i dag.
Det er nå opp til de impliserte å finne en løsning hvor ombygging av salen i Oslo Konserthus kan finne sted. Midler må skaffes til veie, enten fra det offentlige eller private. Kulturspeilet gjentar hva vi tidligere har sagt: Mariss Jansons har hatt uvurderlig betydning for vårt musikkliv gjennom tidene, til og med mer enn nasjonalkomponisten Edvard Grieg.
Derfor er det ikke snakk om å diskutere: pengene må på bordet.