Premiere Det Norske Teatret 6.9.2007
Shakespeare: Richard III
Bjørn Sundquist, Magne Lindholm, Bernhard Ramstad, Charlotte Frogner, Ingunn Beate Øyen, Torbjørn Eriksen, Paul-Ottar Haga, Kalle Øby, Kari Onstad, Øyvin Berven, Per Schaanning, Unn Vibeke Hol, Sverre Bentzen, Erik Lie, Harald Heide-Steen jr., Jon Eivind Gullord, Yngve Berven, Lars Melsæter Rydjord, regi: Stein Winge
Det blir en mektig opplevelse å se Richard III i tre og en halv time på Det Norske Teatret. Dette er et drama som bokstavelig talt tar tak i deg. Det krever sitt, ikke minst av de etterhvert tydelig slitne og medtatte skuespillerne, men også av vi som ser på.

Richard III er ikke noe barnemat. Det er et av Shakespeare’s mektigste dramaer, og et av hans mest spilte. Det dreier seg om kuliminasjonen av borgerkrigene på 1400-tallet, Rosekrigen, som tok slutt da kong Richard III ble drept ved slaget ved Bosworth i 1485. Shakespeare skrev på 1590-tallet hele ni historiske skuespill om disse krigene og opphavet til dem. Richard III fra 1592 er det mest framførte av dem.


Denne oppsetningen preges først og fremst av én skuespiller – Bjørn Sundquist. Han er djevelsk god, slu og lunefull og utstyrt med alle de usympatiske egenskapene Shakespeare gir tittelpersonen. I lange perioder behersker han scenerommet fullstendig, gjerne alene og i alle scenene bærer han spillet med sitt nærvær.
Det er også mange gode enkeltprestasjoner fra de øvrige medspillerne. Persongalleriet er stort men det må ærlig talt sies at det var noe ujevnt, noe alle forfallene i den opprinnelige rollelista tyder på. Tidsmessig er stykket lagt til i dag med kostyme og kulisser. Rommet nede på Scene 2 er effektivt utnyttet i hele sin bredde. Publikum må klamre seg fast langs den ene langveggen.
Da jeg dro ned for å se stykket hørte jeg en debatt på radioen, en representant fra et visst kristelig parti fornektet inntil det mest frenetiske alle de internasjonale rapportene som forteller om bruk av tortur i israelske fengsler. I stedet ville han bare snakke om hva som gikk for seg i Syria, Jordan og Iran. Sannelig er ikke verden blitt en bedre siden Shakespeare skrev dette stykket!