
Ibsen/Veronese: ALLE INNFLYTELSESRIKE REGJERINGER HAR TATT AVSTAND FRA DET INTIME TEATRET // TODOS LOS GRANDES GOBIERNOS HAN EVITADO EL TEATRO ÍNTIMO.
Med: Silvina Sabater, Claudio Da Passano, Osmar Nuñez, Elvira Onetto, Marcelo Subiotto, Regi: Daniel Veronese.
Det var uten tvil tittelen på denne friversjonen av Hedda Gabler, Alle innflytelsesrike regjeringer har tatt avstand fra det intime teatret, som i utgangspunktet gjorde oss nysgjerrige. Det ligger noe ibsen’sk i dette utsagnet, og samtidig noe som kunne anes som fristende, som en ny måte å se teater på, kanskje som en slags galskap.

Forandringen ligger i at det tesman’ske hjem konsekvent benevnes som teater og at det spilles konsekvent på dette gjennom hele forestillingen. Det topper seg i en sluttmonolog (før skuddet) som nettopp tar sitt utgangspunkt i krysningen mellom virkelighet og teater. Hva er det vi opplever? Hva er det vi ser? Eller hvor opplever vi det?

Det er også andre grep. Replikkene smeller ut i ekspressfart, aktørene snakker i munnen på hverandre og det blir en uvanlig replikk-veksling der førstemann knapt har nådd halvveis i sin setning før nestemann smeller til. Og tredjemann noen tiendeler etter. Her blir det ingen ibsens’k dveling ved ordene, selve kjennetegnet på Ibsen-tradisjonen her hjemme. Dette blir en fascinerende måte å oppfatte teater på, fordi du av naturlige grunner må gi opp å følge tekstingen (til engelsk) og i stedet konsentrere deg om det som skjer på scenen. Her kommer personene, følelser og intonasjon sterkere inn i bildet, og tross alt er ikke spansk så forferdelig uforståelig at du står helt utenom mitralijøseilden av ord. Vi får igjen en bekreftelse på at i teater er det kommunikasjonen mellom sal og scene som er det viktigste, ikke hva som sies.
Det er også andre grep. Referanser til Et Dukkhjem dukker eksempelvis opp.
Forestillingen varer i litt over en time, altså en nesten hel Hedda Gabler i uvanlig stort tempo. For tempoet er stort. Det er mitralijøseild og fyrverkeri fra Argentina vi opplever.
Herlig forfriskende.