
Alexander Mørk-Eidem er dristig. Han tar et av operalitteraturens mest kjente verk, endrer litt på teksten og lar elektroniske klanger komme inn ved siden av Mozarts herlige musikk. Han lar også en kjent scenekomiker som på ingen måte er operasanger, bære mye av forestillingen.
Vi skulle så gjerne satt kryss i taket for dette dristige tiltaket. Bare synd at det ikke bar hele veien. Det som ødela for oss var de lange partiene med tale, eller gags fra Atle Antonsens side. Her ble forestillingen stillestående og vi opplevde ikke Atle Antonsen som noe bærende kraft i denne forestillingen.


Alexander Mørk-Eidem har lagt Tryllefløyten til en fjern galakse i det ytre rom. Tamino, sunget av Marius Roth Christensen, krasjlander på en fremmed planet. Allerede under ouverturen blir vi vist rulletakster på en skjerm på scenen som skal gi en illusjon av Star Wars. Dette grepet var flott og magisk og settter oss i rett stemning. Kunne det bare ha holdt seg der!


Mozart skrev sin mest berømte og spilte opera som et syngespill med mange partier som taleroller. Sånn sett kan man ikke si at instruktøren gjør helligbrøde. Men han lar dette skli ut i altfor lange partier. Operaen ble en suksess uten like i datidens Wien og har siden holdt seg som et av operalitteraturens mest populære verk. Det er utvilsomt Mozarts fengende musikk som sørger for dette men også det magiske eventyraktige i operaen bidrar mye.

På et punkt vil denne oppsetningen virkelig slå an: den eventyrlige dekorasjonen og de morsomme kostymene. Dette er verdt et operabesøk nesten i seg selv!
Av de medvirkende er det så mange å framheve. På scenen tales det vestlandsk, nordlænding og svensk i salig forvirring. Slikt er herlig å oppleve.


Framheves må også koret som særlig i annenakt hevet seg til store og presise høyder.
Dette er den andre nypremieren av Tryllefløyten i Bjørvika siden åpningen i 2008. Men vi tar ikke nye feil om vi vil se den igjen i kommende sesonger!