
Dette satt!
Calixto Beitios dramatisering av Knut Hamsuns roman Mysterier er blitt en svært vellykket forestilling. Her var det mye som klaffet: topp skuespillere med en fremragende hovedrolleinnehaver i spissen og først og fremst en svært god tilrettelegging både dramaturgisk og regimessig i den spanske regissørens hånd.
Vi er av dem som har oppfattet at det Calixto Beitio har gjort for scenen her hjemme, både på Nationaltheatret og på Operaen, ikke alltid har vært like bra. Eller for å si det rett ut: av og til kan det bære preg av rett og slett plumpe tenåringsfrustrasjoner plusset på med endel sceniske virkemidler som er rett og slett irriterende for en tilskuer.
Premiere Nationaltheatret 8.4.2016 Hamsun dramatisert av Calixto Bieito: Mysterier, med: Jan Gunnar Røise, Jan Sælid, Andrea Bræin Hovig, Heidi Goldmann, Håkon Ramstad, Anne Krigsvoll, Nils Golberg, Per Christian Ellefsen, Per Frisch, Ellen Horn, Marian Saastad Ottesen og Mariann Hole, regi: Calixto Bieito


Også flere av de andre medvirkende gjorde oppsiktsvekkende scener i denne forestillingen.

Romanen skildrer bare ikke hva som skjer i et lite og lukket småbymiljø når det kommer en fremmed som røsker opp i deres vante forestillinger. Den er like mye en beskrivelse av det irrasjonelle hos mennesket. Det er både et ytre og et indre plan hos Hamsun. Det er fra denne tiden det berømte Hamsun-sitatet stammer at han ville skildre «sælsomme Nervevirksomheder, Blodets Hvisken, Benpibernes Bøn, hele det ubevidste Sjæleliv».

Scenografien er basert rundt dreiescenen og et stålrørstillas med masse muligheter i seg. Første gangen den rullet seg ut foran oss tenkte vi umiddelbart: «Her kommer Gleng» fordi assosiasjonene til Edvard Hoems skuespill fra slutten av 70-tallet ble med en gang nærliggende. Men det er ikke andre likheter her enn med vagt at Hamsun oppholdt seg en tid i Sarpsborg da han skrev Mysterier.