
Hun sto for et nydelig spill, Arabella Steinbacher, der hun framførte Mendelssohns evig populære fiolinkonsert.
Vi kan uten tvil utrope denne fiolinkonserten til å være en av 1800-tallets højdare, om ikke den mest populære og mest spilte av dem alle. Konservative Mendelssohn åpnet her for ukonvensjonelt brudd med fastsatte normer og rammer, fengende melodier og herlige orkesterpassasjer. På denne konserten var det to mestere som møtte hverandre i utøvelsen, fiolinsolisten og orkesteret under Vasily Petrenko.
Oslo Konserthus 3.11.2016 Sjostakovitsj: Festouverture, Mendelssohn: Fiolinkonsert, Richard Strauss: Also sprach Zarathustra, Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko, Arabella Steinbacher – fiolin
Det var i første rekke Arabella Steinbachers vakre utøvelse som fengslet oss. Ømt kjælte hun med fiolinen og fram sprang tonene på et nydelig vis.
Som ekstranummer tok hun sats og framførte en spenstig og viril Prokofiev.
Det store tonediktet til Richard Strauss, Also sprach Zarathustra, åpner med den mest spilte fanfare i orkesterlitteraturen, den samme fanfaren som innledet filmen 2001 En Romodyssee i sin tid. Nær det utenomjordiske og overnaturlige framstår også denne musikken, tenkt fra komponistens side som en beskrivelse av profeten Zarathustras komme, fra soloppgang til sangen om natten. Det hele faller inn i tidens metafysiske atmosfære. Utvilsomt er det noe av det mektigste Richard Strauss noengang skrev, det er selve det storslagne i tenkingen og tonefølget han gir det som bergtar oss.
Så var det også et gedigent spill fra orkesteret, ikke minst takket være den strålende og mektige starten. All honnør for en storslått opplevelse!
Sprelske Sjostakovitsj innledet konserten med sin festmusikk til 37-års feiringen av oktober-revolusjonen, For en musikk! For en saft!!