
Tanken om et eget nasjonalteater i USA står nå så å si foran en realitet. Det er bare havnemyndighetene i New York som eier tomta hvor tvillingtårnene ble rasert i terroraksjonen for nøyaktig to år siden, som kan stoppe planen.
Vinnerutkastet til arkitekten Daniel Libeskind inneholder nemlig betydelig plass for kulturelle aktiviteter. Byens egen opera, New York City Opera, er allerede tiltenkt en plass her.
Selv er Daniel Libeskind begeistret for ideen. Han har også arbeidet mye med teater, blant annet ved Nationaltheatret i Oslo hvor han var ansvarlig for scenografien til Arkitekten (se Kulturspeilets omtale).
Flere ledende navn innen teater og film har nå kastet seg over ideen om å etablere et eget nasjonalteater for USA på Ground Zero. Tanken er å ha tre scener som hver spiller fem forestillinger seks uker i året. Forestillingene skal velges ut blant “de beste” i USA’s stater.


Prosjektet vil koste 170 millioner dollar og siden American National Theater ikke vil ha egen fast stab uten en svært liten administrasjon, vil driftskostnadene bli sværrt lave.
Kjente navn som Arthur Miller, Meryl Streep og instruktøren Harold Prince har allerede kastet seg over ideen.
USA har i dag intet nasjonalteater og det er ikke å skjule at misunnelsen er stor overfor britene som kan skilte Royal National Theatre og Royal Shakespeare Theatre – begge finansiert med mer enn 50% tilskudd fra staten, og som så i si kontinuerlig har en kommersiell produksjon gående i New York.
Men det er også andre hensyn som spiller inn. Harold Prince som står bak en lang rekke suksesser på Broadway, lar ikke skjule at teaterfolket endelig kan få sin “egen” scene hvor profitt og marked står fjernt. Det kan bli en drøm at det oppstår en sceneinstitusjon som ikke er drevet av profitt, og hvor produsenter med sitt evige mas om å ‘gjøre penger’ holdes på en armlengdes avstand. Det vil bli en teaterscene som drives etter teateret egne premisser og etter prinsippet om best mulig teater.
Dette er et sterkt apropos til vår hjemlige valgkamp hvor nyliberalistene vil sløyfe alle bevilgninger til kulturformål og viser til USA hvor ‘alle er nødt til betale hva teaterbilletten koster’.