Tsjaikovskij: Il lago dei cigni (Svanesjøen), Corpo di Ballo del Teatro alla Scala, Nina Ananiashvilli, kor.: Nurejev
“Vår egen” og Bolshoi ballettens ballerina, Nina Ananiashvilli glitrer som Svanedronningen på La Scala Operaen i Milano denne sesongen. Dette ble en av de helt store ballett-opplevelser under vårt opphold nyligen i Italia. De var en glede atter å se med hvilken ynde, ydmykhet og virtuos eleganse og myndighet Ananiashvillitolket rollen som Odette/Odile sammen med prinsen Maximiliano Guerra i en meget flott oppsettning, koreografert av Rudolf Nurejev, hvor det nesten ikke var noen ende på hvor mange svaner det var på scenen samtidig. Imidlertid er linjene på vår egen Nasjonalballetts svane-akter (2. og 4.) bedre enn på La Scala. I Oslo er man flinke til å holde orden på linjene, hvilket er viktig for at dette ikke skal bli kaos og dette skal se uryddig ut. På La Scala var der litt sløvhet når man kom lengere bakover i rekkene. 3. Akten ble flott i de nasjonale dansene, med uvanlig store grupper dansere i en del av opptrinene.
Svartbørsbilletter
Som vanlig i Milano er der alltid utsolgt. Og et utstrakt salg av billetter på svartbørsen. Vi undret over om dette eventuelt kan være organisert inne fra teatret, for det virker som om det illegale billettsalg foregår helt organisert foran teatret i full åpenhet. Til og med inne i billettekontoret foran lukene blir publikum tilbudt billetter av svartbørs-handlere. Vi hadde også en mistanke om at de få usolgte billettene ved forestillingens start ble returnert til billettkontoret. Dette er en uskikk, som jeg håper man får en stopp på, og som vi helst ikke skal oppleve her hjemme. Om dette er organisert inne fra huset, for å holde oppe La Scala-ryktet om at det alltid er utsolgt, er dette en flause.