Kulturnyheter

Norsk designprodukt tar opp konkurransen med Apple

mica_whiteDen nye norske MP-3 spilleren Mica ble lansert i dag. Den skal ut på verdensmarkedet og skal i første rekke ta opp konkurranse med Ipod. Men det er ingen hemmelig at det er her i Norge og i Norden at den i første rekke vil være attråverdig.

Spilleren er et designprodukt – som Ipod’en er. Den er utviklet av designergruppen Norway Says for teknologifirmaet Asono. Den er liten og kompakt og kommer ikke til å koste stort over 1500 kr. når den er å få kjøpt i butikkene om et par dager.

Hovedvekten er lagt på utformingen. Den skal være enkelt, befridd for mest mulig dingser og knapper og skal også være et symbol for brukeren. Derfor er den også utstyrt slik at den skal bæres som halsen – som et smykke.

Mica_1Etter walk man’ens nederlag for de langt kraftigere dataspillerne har manges daglige musikkverden blitt en ny og annen. Med små datamaskiner i lomma – Mica rundt halsen – har man alle datamaskinen funksjoner med seg, i første rekke som et lett bærbart og anvendelig musikkanlegg.

Sammenlikningen med Ipod er også naturlig. Begge er bevisste designprodukter, laget med utseendet for øyet. De hvite ledningene er i behold, og alle kan se at du bærer på deg en smart musikkmaskin.

Men teknisk står den foreløpig langt tilbake for sin amerikanske kollega. Den har bare en kapasitet på en 1 gigabyte men er til gjengjeld mye lettere og er ikke stort større enn en fyrstikkeske. Den har også en atskillig bedre løsning på batteriproblemet ennn Ipod’en. Den har også FM-radio, noe Ipod’en ikke har.

Norsk design og norsk teknologi, men prisen er ikke ‘norsk’. Den lages derfor i Sør-Korea.

Sjekk også

Lise Davidsen i Bayreuth

I dag debuterer den norske sangerinnen Lise Davidsen i Bayreuth i rollen som Elisabeth i …

En hårsbredd fra fascismen

Den indiske forfatteren Salman Rushdie hevder et USA nå befinner seg et steg nærmere fascismen. …