
Geir Bergkastet er i dag ansatt som ny operadirektør meldes det. Han overtar stillingen etter Nils Lysø.
Bergkastet er i motsetning til sin forgjenger en person med begge beina solid plantet fast i kulturlivet. Han var i sin tid direktør ved Nationaltheatret og har også innehatt en rekke andre toppstillinger i kulturlivet.
Dette vil komme godt med når han skal begynne å ta fatt i problemene ved Norges største og fremste kulturinstitusjon. Det er først og fremst den uløste pensjonssaken som ligger som en økonomisk mare over institusjonen. Dette er forøvrig ikke bare Bjørvika-institusjonens sak men gjelder alle landets teatre. Men det er ved operaen det slår hardest ut.

Fra neste høst vil han jobbe sammen med den nytilsatte operasjefen. irske Annilese Miskimmon. Operadirekøren er formelt institusjonens ansvarlige sjef og er dermed overordnet operasjef, ballettsjef og musikksjef. Ordningen har vakt endel kritikk, men operadirektøren har ikke anledning til å blande seg inn i kunstneriske spørsmål. Nationaltheatrets tidligere sjef på 90-tallet, Ellen Horn, var i en rekke år styreleder ved Bjørvika-institusjonen og Tom Remlov, tidlligere teatersjef i Bergen, var institusjonens første direktør.
Det er ikke til å stikke under en stol at ordningen delvis var et resultat av de erfaringene man gjorde seg med de ekstreme overskridelsene ved Nationaltheatret på 1980-tallet der en overordnet leder (teatersjef) trumfet gjennom personlige prestisjeprosjekt som reelt førte teatret til konkursens rand (Den Glade Enke). Ordningen har også vært påvirket av forholdene ved de store scenene på kontinenet, der intendant-ordningen er vanlig.
Vi vil ønske ham lykke til!