Kulturnyheter

Ole Edvard Antonsen

Ole Edvard AntonsenOle Edvard Antonsen synes Hindemiths sonate for trompet og klaver må være noe av den flotteste musikken som noengang er komponert. Dette verket utgjør tyngdepunktet på den siste CD’en hans, som nettopp er sluppet. Det er utelukkende musikk fra dette århundret som presenteres. Vår internasjonalt kjente solist begrunner i dette intervjuet hvorfor han har valgt 1900-talls musikk, og forteller hvordan samarbeidet med Wolfgang Sawallisch kom i stand.

‘Flott musikk!’ om Hindemith og 1900-talls trompetmusikk

Ole Edvard Antonsen
fotos: Kjell Moe

Ole Edvard Antonsen har nylig sluppet en CD med musikk fra dette århundret.
– Jeg oppfatter ikke dette repertoaret som nytt, sier han i en samtale med Kulturspeilet. – Dette er musikk jeg jobber mye med i konsertsammenheng.
– Du kom med trompetkonserter av Haydn, Hummel, Telemann, Neruda og Tartini for fire år siden. Hvorfor dette spranget fra barokk til 1900-tall? Er det ikke litt dristig å satse på vårt århundre og samtidskomponister?
– Det er nå engang sånn at vi har endel barokk-komponister og endel barokkverk, så har vi to wiener-klassikere – og så er det et stort gap fram til vårt århundre. Det er påfallende at de store romantikerne skrev fantasiske trompetstemmer for orkesteret og et par av disse er jo nesten trompetkonserter i seg selv. Men de skrev aldri noen stykker for trompet på solistplass. Det er nesten synd for oss, for det er kanskje der hovedtyngen av repertoaret ligger for sangere og pianister. Men fra vårt århundre finnes det veldig mye fint.

Trompetkonserter
– Er det et bevisst valg fra din side at du har valgt komponister som også har skrevet trompetkonserter? Kommer det om noen år en CD med trompetkonserter av la oss si Niels Viggo Bentzen, Henri Tomasi og Edvard Hagerup Bull?
– Det avgjør plateselskapet. Det avgjørende for denne settingen her var trompetsonaten til Hindemith som jeg kanskje selv synes er et av de vektigste verkene som er skrevet for trompet. Dessverre skrev han ikke noen trompetkonsert. Han har skrevet sonater for alle instrumenter, og han spilte jo sjøl også mange av instrumentene. Jeg synes faktisk trompetsonaten er noe av det flotteste som er skrevet. Det er ikke fordi jeg selv spiller trompet jeg sier det, men jeg synes dette er flott musikk. Særlig sistesatsen med koralen ‘Alle Menschen müssen sterben’.
– Det er jo et sitat her, fra Mathis der Maler?
– Koralen i sistesatsen. De fleste komponister siterer gjerne seg selv.

Sawallisch
– Har du jobbet med Wolfgang Sawallisch tidligere?
– Nei, det var først snakk om å få ham med på Hindemith. Han sa ja til det og så ble han med på hele plata. Han er jo regnet som en av de største nålevende dirigentene, og har ikke gjort så mange innspillinger som pianist. Sånn sett var det veldig morsomt og spennende å jobbe med ham.

Fra Japan
Ole Edvard Antonsen har nettopp kommet hjem fra turne i Japan hvor han har spilt med japanske orkestre og et par konserter med Bergens-filharmonikerne:
– De er veldig opptatt av klassisk musikk der borte. Bare i Tokyo er det 10 symfoniorkestre.
Vår internasjonalt kjente trompeter tilbringer 250 dager på veien hvert år. 70-80% av det han gjør er i utlandet. Nå står han på farten til å gjeste Manchester og Bridgewater Hall.

Sjekk også

“FINE FOLK = FINT RESULTAT”

Alt tyder på at den nye norske komedien 37 1/2 var en morsom film å …

Påskens musikk: Wagners Parsifal

Påske er høytid, og noe musikkk hører mer enn noe annet påsken til. Mens Bach …