

Gisle Selnes: Den store sangen. Kapitler av en bok om Bob Dylan. Vidarforlaget 2016, 700 s.
Derfor kommer jeg ut av det med inntrykket av mangesidigheten mellom godt og dårlig som har preget Dylan i en lang karriere. Det er bare å se i øynene at Dylan også er et menneske fra Trump-land. Jeg sier også, fordi det er så mye annet igjen.

Det er i første rekke tekstene i Bob Dylans sanger som Gisle Selnes gjør en grundig behandling av. Også hans tekster som han ikke har satt musikk til, som rene dikt, blir omtalt.
Geir Selnes er professor i almen litteraturvitenskap og som det med all tydelighet framgå av denne boka, ihuga Dylan-tilhenger. Han røper også stor innsikt i amerikansk sangtradisjon, særlig blues’en.
Derfor er hans dypdykk i amerikansk blues-tradisjon – som i den øvrige amerikanske song book av tradisjonelle sanger – virkelig verdt å få med seg der han grundig undersøker tekstene hos Dylan. Særlig bruk av ord med underliggende betydninger og hentydninger er denne musikktradisjonen rik på – og Dylan vet å benytte seg av dette. Jeg fikk mye ut av denne delen av boka, her var det atskillig jeg ikke var klar over, selv om jeg har hørt på Dylan en god del ti-talls år. Og forøvrig er godt kjent med den tradisjonelle blues’en.
I sin beundring av Woody Guthrie, kommer heller ikke Dylan utenom den svensk-amerikanske fagforenings-aktivisten Joe Hill. Selnes skriver at dette delvis har nedfelt seg i låta I dreamed I saw St. Augustine på John Wesley Harding-albumet. Interessant!

Bob Dylan har helt siden han startet å synge folk blues på begynnelsen av 1960-tallet fritt vandret inn og ut av blues og tradisjonelle sanger, tekster, hentydninger, rim og ord som han har benyttet eller hentydet til. Hvilket han ikke er alene om.

Dermed kommer ikke Selnes utenom det helt åpenbare poenget som mange av oss har slitt med i så å si alle år: Dylan er svært ujevn. Han kan til tider være direkte platt, pinlig dårlig rett og slett. Selnes sier eksplisitt at Dylan enkelte steder ‘wabler’, dvs. kommer med ‘dummies’ for å fylle ut med meningsløse ord.
Det er på et område jeg ikke følger Dylan. Det er hans gospelperiode på begynnelsen av 70-tallet. For meg står dette som uklart og forvirrende. Jeg må si at heller ikke denne boka hjelper meg til å rydde opp i dette.
Vi kunne kanskje savne mer når det gjaldt Dylan’s musikk. Men det er ikke tonene han fikk Nobel-prisen for! La det i hvert fall stå her – svart på hvitt – at hans toner og melodier, lånt, stjålet eller ikke, kan være fascinerende.
Mot slutten av boka synes jeg at behandlingen virker mer overfladisk i og med at sentrale utgivelser blir omgått.
Men i det hele tatt er dette en god og opplysende bok. Og en tankevekker i disse Trump-tider.