
Dypt inne i Dalarna er Sveriges svar på Glyndebourne i ferd med å etablere seg. I en enorm bygning av et fordums sagbruk beliggende ved den idylliske innsjøen Ljusnaren skal det i år spilles Rigoletto med stor internasjonal deltakelse. Internasjonal i den forstand at det er norske Ole-Jørgen Kristiansen fra nabolandet rett over skauen som synger i hovedrollen. Han sang i denne rollen i vår i Hannover samtidig som han også hadde rollen i Oslo.
Men internasjonalt kan man si at det er. Ikke bare på grunn av Tønsberg-guttens store bravader i Tyskland men fordi rollelista inneholder et annet navn med stor og lysende internasjonal klang, Tito Beltran som hertugen. Han takket likesågodt nei til å opptre på La Scala for å være med på opera midt inne i skauen i Dalarna!

Storsatsningen kom i gang etter flere års forberedelser og prosjektarbeid. Det var på slutten av 90-tallet at bariton-sangeren Sten Niclasson, som har bakgrunn fra Gøteborg-operaen, fattet interesse for stedet, Gradvis vokste tanken, EU-midler kom til og i fjor gjennomførte man forestillinger av La Traviata samt en rekke musikkarrangementer for 3000 tilskuere før man i år drar skikkelig til med internasjonal Rigoletto. Nå regner man med en formidabel økning i besøket. Spesialtog fra Stockholm – med matserverering – er satt opp. Og interessen har meldt seg fra operainteresserte og svenske operaklubber.
Arrangementet er selvføgelig blitt et turistjippo for Ljusnaberg kommune, Kopparberg og næringslivet i distriktene rundt i Bergslagen og Ørebro. Man kan by på storslagne kulturbegivenheter, opera og konserter i skjønne naturomgivelser. Det er ikke for ingenting at tankene går til Glyndebourne-operaen i England, er dette Sveriges svar på sommeropera?

Skäret er nok et tiltak som bidrar til å få høyverdig kultur ut av institusjonene og over til et plan der folk kan føle seg mer hjemme. Eller som de tyske turistene i fjor som kom padlende gjennom villmarken og plutselig var omgitt av skjønne toner til La Traviata ved innsjøen Ljusnaren.
Ole-Jørgen Kristiansen kan ikke unnlate å skryte av at denne trenden tilsynelatende har kommet lenger i Norge enn i Sverige. I dagens utgave av Dagens Nyheter skryter han av pubkulturen i Norge hvor opera og levende arier inngår til halvliteren. I Oslo har slike steder med klassisk og levende musikk eksistert i mer enn ti år – med stor suksess.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur