Premiere Bjørvika 21.4. 2012 Verdi: Aïda, Carsten Stabell, Mzia Nioradze, Tiffany Abban, Henrik Engelsviken, Petri Lindroos, Yngve A. Søberg, Kjetil Støa, Mariann Fjeld Olsen, Musikalsk ledelse: Piergiorgio Morandi, regi: David McVicar, koreografi: Fin Walker, kampsportregi: David Greeves

For en forestilling! Her er farger, bevegelse, akrobatikk, dans, kampsport, vidunderlig musikk og ikke minst sterke solister i en forestilling som også gir dyster dramatikk som gir stort inntrykk. Denne oppsetningen av Aïda, gjort i samarbeid med Covent Garden i London, er en fulltreffer.
Vi vil i tillegg også si at det er tredje gangen vi opplever en Verdi-forestilling i Bjørvika og det slår oss hvordan operahuset nærmest er spesialinnrettet for å framføre Verdi. Den store scenen gir god plass for å vise spektakulære store scener med dans og prosesjoner. Akustikken er noe for seg. Det riktig smeller fra orkestergrava i tutti-satsene. Alt ligger således til rette for en spektakulær forestilling av denne ‘grand’ operaen.



Kontrasten mellom det kvinnelige og det mannlige, mellom kjærlighet og krig, kommer her tydelig fram, riktignok på en måte som sjokkerer oss.

Men den som overbeviste oss sterkest i dette firkløveret var etter vår mening mezzosopranen Mzia Nioradze. Hun får mye ut av sin sceneskikkelse og faller godt inn som den forsmådde, den som til sist taper absolutt alt.
Det er mye godt å si om prestasjonene på scenen. Da må vi også ta med orkesteret som under italienske Piergiorgio Morandis ledelse riktig smeller til med futt og spenst.


Det eneste lille minuset jeg vil sette er et par steder i librettoen. I tredje akt synger Aida om sitt hjemland Etiopia, om hvordan hun lengter etter ‘grønne daler og duftende blomsterenger‘. Vel…
I operalitteraturen snakker man gjerne om ABC-operaer. Her er Aida den første, fulgt av La Boheme og Carmen. Dette sier mye om hvilken plass denne tredjesiste operaen til Verdi har i den internasjonale operaverdenen. Nå har den hatt en stor premiere ved vår hjemlige opera i Bjørvika.

På fire år siden åpningen har vår nasjonalopera tatt et formidabelt steg, ikke minst i publikumsoppslutning. Nå regnes operaen med blandt de aller fremste her i Europa. Visjonene til tidligere operasjef Simensen har vist seg å nå sin fullbyrdelse, og det må sies at første gang den ble ytret var det mange av oss som ristet på hodet for noe som vi anså som uvettig galskap. Men realitetene taler for seg. Vi har opplevd premierer som har stått i fremste fokus internasjonalt, som eksempelvis Tannhäuser. De rosende ordene vår nasjonalopera får ved lanseringen av årets Savonlinna-program taler for seg. Og publikums-oppslutningen har mildt sagt vært enorm, noe ikke minst overføringen av Carmen til de mange tusen på operataket i sin tid kunne vitne om.
Operaen i Bjørvika har virkelig slått til og blitt et kulturhus for hele nasjonen. Det er gledelig å oppleve at Kirsten Flagstads gamle institusjon – hun var første sjef den gangen man holdt til i lokalene på Youngstorget – så til de grader har slått til med popularitet og oppslutning. Bjørvika-operaen har plassert lille Norge på det internasjonale operakartet med bravur.
Denne oppsetningen av Aida understreker at Bjørvika-operaen kan notere seg for en ny stor seier.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur