Festivalen i Aix-en-Provence kunne i år presentere nyskreven samtidsopera. Komponisten Peter Eötvös som sto bak den oppsiktsvekkende versjonen av Tre søstre – Trois Sœurs – for et par år siden, presenterte i år sin nye opera Balkongensom bygger på Jean Genets skuespill av samme navn.
Tre søstre ble særlig kjent fordi operaen tok i bruk tre mannlige kontratenorer i rollene som de tre søstrene. Følgelig var den neppe den som falt først i smak for de som forbinder opera med bel canto – italiensk skjønnsang. Med Balkongen er det anerledes. Om ikke akkurat Puccini, er den sterkt jazzifisert og inneholder elementer som man umiddelbart forbinder med Stravinskij. Handlingen finner som kjent sted i en bordell med støyet av en revolusjon utenfor.
Som i sin Tsjekov-opera brukte Eötvös også her musikere på scenen. En bassklarinettist spilte dommeren og en trompetspiller generalen.
Festivalen i Aix-en-Provence er en av de mest populære i sommer-Eropa og finner i år sted for over femtiende gang. Det er en spesiell opplevelse å være til stede i omgivelser som bærer preg av nærmest levende landskapsmalerier til Cezanne. Festivalen fortsatte med Tsjaikovskijs Eugene Onegin hvor tidligere sjefsdirigent for Trondheim Symfoniorkester Daniel Harding holdt taktstokken. Svenske Peter Mattei har fått oppsiktsvekkende god kritikk for sin rolle som Onegin.
Det vil også bli framføringer av Peter Brook‘s iscenesettelse av Don Giovanni, også her medDaniel Harding bak taktstokken.