
Premiere Nationaltheatret 16.11.2011. Reza: Kunst.
Kim Haugen, Mads Ousdal, Trond Espen Seim, regi: Kjetil Bang-Hansen.
La det være sagt med en gang: Yasmin Reza skriver ikke dramatikk som etser seg inn som søyler i litteraturhistorien. Hun beveger seg trygt i det franske landskapet sitt med skravleteater om små og store viderverdigheter og et og annet som det kanskje kunne smake fugl av, men som i grunnen ikke er annet enn lettbeint salongkomedie.
Men like under tekstene finnes det likevel et lite rom for alvorlig ettertanke og når hun serverer situasjoner, personer og tekster på en slik måte som hun gjør i dette stykket, blir dette en lekkerbisken for normalt gjøglende skuespillere. Og når tre av de fremste som er i Nationaltheatrets stall får dette mellom hendene, blir det storartet teater. Du ligger paddeflat og ler og humrer deg tvers gjennom de halvannen timene forestillingene varer. Du har rett og slett en fornøyelig aften i teatret, skravleteater og salongkomedie til tross.

Du må også ta med deg at stykket faller nesten formidabelt mot slutten da Reza ikke helt makter å føre mot slutten dette som skulle bli en handling som dreier seg om vennskap og forsoning – og til hvilken pris?

Solide skuespillere som vet hva de holder på med gjør dette til en stor forestilling og Kjetil Bang-Hansens tempo skaper det rette drivet.

Yasmin Reza har de siste 10-15 gjort stor karriere med sine teaterstykker. Hun er også skuespiller og regissør. Hun er født og oppvokst i Paris av jødiske foreldre, en iransk ingeniør og en ungarsk fiolinist.
Noe alvor? Glem det. Dette er lettbent skravleteater etter fransk mønster og utgir seg egentlig heller ikke for noe annet. Men det er en drivende god oppsetning med skuespillere på høyt gir. God fornøyelse!