Oslo Konserthus 24.9.2009 Bohuslav Martinu: The frescoes of Piero della Francesca, Obokonsert , Igor Stravinsky: Petrusjka
Oslo-filharmonien, David Friedemann Strunck – obo, Ludovic Morlot – dirigent

Ikke har vi fått noe ut av den bøhmiske komponisten Martinu tidligere, og ikke fikk vi noe ut av det vi hørte i Konserthuset i går heller. Men Stravinskij var til gjengjeld et festfyrverkeri, en fargesprakende orkesterpallett som boblet i et herlig kaos av vanvittig flott orkestermusikk.
Hans Petrusjka øser av samme kilde som hans lærer, orkestergiganten Rimskij-Korsakov benyttet seg av, russiske folkeeventyr og sagn. Musikken ble egentlig skrevet til en ballett for Diaghilev og Ballet Russe i 1911 og inntar sammen med samtidige Ildfuglen og Vårofferet en enestående posisjon ved inngangen til det nye århundret og den nye tids musikk. Faktisk revolusjonerte Stravinskij vårt musikkbilde med disse tre orkesterverkene.

Først og fremst er det et sprakende festlig orkesterverk. Sprakende, nettopp! For det var umulig å ikke høre at den unge Igor formet en orkesterpallett som inneholdt elementer av sterkt komisk karakter. Flere i salen uttrykte lettere humring og spontan latter. Slike gledesytringer er sjeldent å høre på en klassiske orkesterkonserter.
Det ble en fargesprakende opplevelse som satte oss i utrolig godt humør.
Verre var det Martinu. Vi har aldri maktet å komme inn på denne komponisten. Han har aldri gjort noe inntrykk på oss. Men tydeligvis for mange andre. Kveldens dirigent, Ludovic Morlot, har jo gjort Martinu til noe av sitt spesiale. Ofte lar han framføre ‘freskene’, som her, som tross alt er hans mest spilte orkesterverk. The frescoes of Piero della Francesca skal skildre hans møte med bilder i et kirkerom. Men vi for vår del oppfattet ikke noe himmelsk lys som strømmet mot oss.
Den vesle obokonserten var faktisk det stikk motsatte. Det var et verk i nesten kammermusikalsk fasong hvor klaveret spilte en viktig rolle. Kveldens solist, David Friedemann Strunck , var hentet fra egne rekker i Oslo-filharmonien.
Kveldens dirigent, Ludovic Morlot, viste seg som en frisk og ungdommelig orkesterleder hvor hans energi særlig fikk utløp i det fargesprakende Stravinskij-verket.