Premiere Den Norske Opera 4.2.2006 Beethoven: Fidelio, Nadja Michael, Michael König, Ronnie Johansen, Hilde Haraldsen Sveen, Knut Skram, Kjell Magnus Sandve, Musikalsk ledelse: Sebastian Lang-Lessing, Regi: Stein Winge, I samarbeid med Oper Leipzig, Grand Theatre Genève og Oper Erfurt

Det er forbløffende hvordan denne oppsetningen går rett inn i den aktuelle situasjon i dag. Akkurat nå pågår striden mellom den vestlige verden – med Danmark og Norge som de mest sentrale – og aktivister i den muslimske verden. Stikkordene er ytringsfrihet og blasfemi. Dette er også et tema som konkret knyttes opp til denne operaen, egypteren Mitwalli Ibrahim Mitwalli Saleh sitter fengslet for påstand om forakt for Islam. Han er i dag en av Amnesty International’s samvittighetsfanger. Også i hans tilfelle arbeider hans kone for å få ham fri, nøyaktig lik historien i Beethovens opera.





For dette er også en imponerende prestasjon. Hennes ‘Abscheuliger!’har en kraft og et spenn som setter merke i oss. Leonores kamp for sin mann, samvittighetsfangen fra 1800-tallet, får innhold og mening. Men vi må også nevne innsatsen til Hilde Haraldsen Sveen. Helt i starten av operaen dominerer hun scenen fullstendig. Også de øvrige medvirkende kommer svært godt fra oppgaven.
Fram til den geniale slutten har Stein Winge laget en moderert oppdatert versjon av Fidelio. Gårdsplassen i statsfengslet i Sevilla er blitt en slags kantine hvor fengselsbetjentene drikker kaffe og store seidler øl. Sikkherhetsfolkene er kledt opp som CIA-agenter med dresser og solbriller. Deres overdrevne manierer er det eneste vi kunne bemerke av kunstig regiteater i denne oppsetningen.
Men så altså den geniale avslutningen. Jo kortere og enklere, dess mer virkningsfullt, her er det vist en ydmykhet for libretto og komponist som er imponerende. De korte setningene om de mest kjente samvittighetsfangene i verden i dag er som tatt rett ut av operaen. Da musikken setter i gang igjen, med Knut Skrams ord i rolleskikkelse som Don Fernando, faller det helt organisk inn. På lystavla kommer opp en tekst med anmodning til publikum om å bruke mobiltelefonen og sende inn SMS-budskap for å få Saleh fri.
Dette er genialt gjort. Det er opera med mening. Så enkelt og så virkningsfullt kan det gjøres. Youngstorget med sin sentrale plass i norsk historie, er nå åstedet for en viktig oppsetning med langt større perspektiv.
Og ikke minst aktualitet.