Premiere Bjøvika 21.11.2009 Puccini: La Fanciulla del West (Piken fra det gyldne Vesten)
Med Paoletta Marrocu, Ho-yoon Chung, Jason Stearns, Svein Erik Sagbråten, Njål Sparbo, Henrik Engelsviken, Ketil Hugaas, Ole Jørgen Kristiansen, Espen Langvik, Magne Fremmerlid, Kjell Magnus Sandve, Carsten Stabell, David Fielder, Mads Wighus, Stevica Krajinovic, Bo Elley, Sigrid Ohlsson, Eusebiu Cristea, Musikalsk ledelse: Joseph Colaneri, regi: Robert Carsen

Det er ikke gitt at alt som skjer i Bjørvika skal være vellykket. Det vil være naturstridig å si at alt som finner sted på scenene i det nye operahuset vil være sikret suksess. Med denne produksjonen av Puccinis Piken fra det gyldne Vesten – La Fanciulla del West – kann vi faktisk notere en liten nedtur i forhold til alt det storartede vi har opplevd det halvannet året det nye huset har vært i drift.



Det finnes selvsagt elementer som det kunne være mulig å forsterke og bygge videre på, som lengselen etter å komme vekk fra det harde livet i Vesten og hjem til familien. Puccini faller for fristelsen å ta fatt i de romantiserende mytene som har bredt seg om livet i Det Ville Vesten (I USA har det allerede på dette tidspunktet i flere tiår kjørt store sirkusforestillinger hvor aldrende overlevende helter – indianerhøvdinger, banditter og marshaller – stiller opp i manesjen). Men vi sier ingen ting om det illusjonsdrepemde i at språket er italiensk – dette ble tross alt mange tiår etter Puccinis død en egen sjanger i Ville Vesten-filmer, de såkalte spaghetti-westerns – eller at kveldens meksikanske banditt viser seg med tydelige orientalske trekk, innvandrende japanere og kinesere utgjorde en stor del av vestkystens befolkning. Dette er tross alt ikke realisme, det er idylliserende eventyrfortellinger fra et langt annet Vesten enn det sannsynligvis var. Puccini har bare utnyttet et svært populært emne. Men librettoen evner ikke å gripe fatt i personene og hele den første lange timen fortoner seg som sagt som en eneste lang gjesp.
Tross dette er det mye vakker Puccini-musikk i denne operaen etter at du har fått slurpet deg gjennom den første pausen. Orkesteret låter mer storslagent enn kanskje noen gang. Og vi fikk oppleve i særdeleshet to fremragende sangere med Paoletta Marrocu og Ho-yoon Chung. Disse ga oss lysglimt av sjeldne øyeblikk som gjorde at dette tross alt ikke ble den helt store katastrofen.
Det er tross alt å innrømme at Ville Vesten er et emne Puccini ikke helt var den store mester i. Takke oss til en ubevegelig Clint Eastwood med cigarilloen! Sergio Leone og Enrico Morricone har gjort langt sterkere vill-vestfortellinger enn dette med flott musikk!
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur