
Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester fikk strålende mottakelse etter sin konsert i Alice Tully Hall i New York torsdag kveld. Mozart og Haydn sto på programmet og som ekstranrummer vanket preludiet fra Griegs Holberg-suite.
Det er New York Times som i dag skriver begeistret om den norske pianisten. Framførelsen av Mozarts B-dur konsert KV456 blir hyllet som ‘blendende vakker”. Også for hans landsmenn i Det Norske Kammerorkester vanker det superlativer for “utmerkete” spill.
New York Times er særlig opptatt av at Leif Ove Andsnes hører ut som en svært erfaren Mozart-utøver, mens han i virkeligheten begynte å spille Mozarts konserter bare for litt over et år siden.
Avisens kritiker bet seg også merke i at samspillet, mellom utøver og orkester gled alldeles utmerket. Protokollen tro satt han med ryggen mot publikum og hadde øyenkontakt med samtlige 27 musikere. De fulgte hverandre på en slik måte at de avslørte at de har spilt sammen og kjenner hverandre ut og inn. De kunne gjøre små pauser og stopp uten minste bryderi for samspillet.
De framførte også en av Haydns klaverkonserter, Mozarts g-moll symfoni (nr. 40) og Rameaus suite fra Dardanus, et utvidet program fra det de spilte for oss i Oslo konserthus sist fredag.