Kulturnyheter

Striden om Stiklestad: halvfascistisk og gubbevelde

Stein Winge: ikke redd for trøndere og negre, foto: Kulturspeilet
Stein Winge: ikke redd for trøndere og negre, foto: Kulturspeilet

Slaget ved Stiklestad er ikke over. Tusen år etter står striden fremdeles høyt. Larmen fra spetakkelet har de siste dagene tatt store høyder. I dagens utgave av Dagsavisen legger ikke skuespiller Anders Basmo Christensen skjul på hva han mener: Kritikken kommer fra ‘et gubbevelde’ innen norsk teater og den opprinnellige teksten ‘er halvfascistisk’ sier han.

Han er kort sagt ‘drittlei gretne, gamle gubber’.
‘Med klare referanser til USAs overgrep i Irak og Palestina-konflikten, som synlige bevis på at maktovergrep ikke fører frem, har dramaturg Bibi Moslet og regissør Stein Winge valgt å snu perspektivet’, skrev Adresseavisen i forrige uke.

Stein Winge er blitt beskyldt for å ødelegge spillet. Dette har fått teatersjefen ved Trøndelag Teater, Otto Homlung, til å rykke ut og kalle Winge en ‘vulgær elefant i glasshus’. ‘Det virker som om Winge og dramaturgen driver og skjeller ut en femti år gammel tradisjon, og det syns jeg er ganske plumpt, ganske dumt og ganske stupid’, sier han.

Fra tidligere oppsetninger av Spelet om Stiklestad
Fra tidligere oppsetninger av Spelet om Stiklestad

Til og med biskopen i Nidaros har gått ut og uttrykt bekymring over de som vil ‘avkristne’ Stiklestad-spelet. Også Kristelig Folkepartis Ola T. Lånke er sterkt bekymret.

Selv er instruktøren bare glad for at Stiklestad-spelet har slik sprengkraft i seg at det blir debatt ut av det. Men han er skeptisk til de som kritiserer oppsetningen før de overhodet har sett den, endog før premieren. Homlungs kommentar kaller han ifølge Aftenposten ‘en spypose’. Det ville aldri falle ham inn å gjøre seg til narr for hele teater-Norge ved å kritisere eksempelvis kommende oppsetninger på Trøndelag Teater før premieren. Og til NRK legger han fleipete til: ‘Jeg er ikke redd for noe. Ikke for trøndere, iallfall. Jeg har jo vært på Trøndelag teater i mine yngre dager, så jeg kan noe om psykologi både her og der. Enten jeg jobber i Afrika, med negre, eller her med trøndere.’

LeikarringenAnders Basmo Christensen spiller i år i rollen som kong Olav, noe han også gjorde i 2003. Han mener at ‘gubbeveldet’ holdt på den gangen også: ‘Dette er en gjeng som har satt premissene for hvordan ting skal gjøres og som ikke tåler at noen tenker annerledes. Det er patetisk’ , sier han. Han synes ifølge Dagsavisen at det ‘er beklagelig at folk i teatermiljøet bruker tid og krefter på å motarbeide regissører som går nye veier.’

Om den opprinnelige teksten tar han hardt i: ‘Jeg mener den teksten lukter litt vondt. Den er halvfascistisk og nasjonalistisk – en tekst som kledde 1954 bedre enn 2007. Jeg respekterer at Gullvåg skrev som han gjorde, men jeg har mindre respekt for dem som vil verne den’.

Basmo Christensen får sluttreplikken: ‘Hvis man mener spelet er for et religiøst misjonsmarked kan man ikke ansette folk som ser det som sin jobb å lage godt teater’.

Sjekk også

Lise Davidsen i Bayreuth

I dag debuterer den norske sangerinnen Lise Davidsen i Bayreuth i rollen som Elisabeth i …

En hårsbredd fra fascismen

Den indiske forfatteren Salman Rushdie hevder et USA nå befinner seg et steg nærmere fascismen. …