Nye negative tall for plate- og filmselskapene: nå viser det seg at de kan tape milliarder i sin kamp på å forfølge det de definerer som ‘pirater’ på nettet. Dette bare bekrefter en nylig dansk undersøkelse som i følge Politiken viser at piratkopiering på nettet slettes ikke er til hinder for salget av CD’er. Det er til syvende og sist kvaliteten som er det avgjørende.
I følge News Wire går milliarder av kroner tapt fordi musikk-, spill- og underholdningsbransjen heller vil slåss mot nettpirater, enn å finne strategier for å tjene penger på internett. Dette kommer fram i en rapport.
– Medieindustrien har fremdeles ikke funnet fotfeste i internettalderen. Altfor mye tid, energi og penger brukes på å gjøre det vanskelig for folk å laste ned innhold gratis på datamaskinen sin. Bruk heller nettet til å distribuere produkter på en billig og effektiv måte, oppfordrer statsautorisert revisor Bjørn Kristiansen i mediegruppen til revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG.
Rapporten fra KPMG anbefaler bransjen å reise seg fra skyttergravene og heller tenke ut strategier for hvordan nettinnhold kan skape inntekter. Rådgivningsselskapet har intervjuet toppledere i noen av verdens største medievirksomheter.
Gammel teknologi
Arne Krokan, førsteamanuensis ved Institutt for Ledelse og Organisasjon på BI, mener at platebransjen klamrer seg til eksisterende teknologier, forretningsmodeller og distribusjonsapparater.
– Bransjen bør i stedet skape smartere tjenester for brukerne. P2P-teknologien gir mulighet for å lage tjenester som lar meg som bruker gjøre nytte av andre konsumenters erfaringer, sier Krokan.
Nylig falt en rettsdom som frikjente en norsk tenåring for privatkopiering av filmer. Dette har imidlertid ikke stanset de gamle gubbene i bransjen til å buldre fram med sine trusler.
Det siste er at det er lansert en krypteringskode som til syvende og sist kan ødelegge datamaskinene. Også en avdeling av gamle KGB er kastet inn i kampen mot privatkopiering.