
Av store teaterøyeblikk i 2009 er det en ubestridt stor høyde som setter absolutt alt annet i skyggen: Nationaltheatrets oppsetning av Fanny og Aleksander (Se vår omtale av forestillingen – trykk her).
Teatret og dets nye sjef Hanne Tømta kunne inntil denne premieren i november se tilbake på et heller mistrøstig år. Det ville seg likesom ikke for et teater som gjerne har sett på seg selv som landets fremste. Oppsetningene var med enkelte unntak – En Midtsommernattsdrøm med Toralv Maurstad – inntil dette heller miserable. Det satt likesom ikke. Heller ikke teater for de yngre, som var Hanne Tømtas absolutt sterkeste og mest frodige side ved hennes tid ved Rogaland Teater, traff sitt publikum. Folk gikk i pausen.

Om ikke dette var nok, det var også en teaterurpremiere på Ingemar Bergmans mest suksessrike film noensinne. Mange ville nok undre seg over at det var lille Norge som fikk denne æren. Forklaringen ligger så nære at vi nesten ikke behøver å bli minnet om at skyggen av Ingemar Bergman hviler ennå tungt over svensk kulturliv. Mange skuespillere, som sikkert ville være aktuelle ved en teaterpremiere, har vært med i filminnspillingen eller den senere TV-serien. Hvordan skulle de da motta instruksjon fra en annen regissør bare noen år etter deres aller største mester?

Fanny og Aleksander var ikke bare en seier for Nationaltheatret og dets nye sjef Hanne Tømta. Det var også en triumf for tidligere Nationaltheater-sjef Kjetil Bang Hansen som med denne oppsetningen opplevde sin største kunstneriske triumf noensinne.
Forestillingen har vært utsolgt helt siden premieren. Men den står på plakaten til langt utover våren.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur