
Leif Ove Andsnes blir utpekt som den nye trendsetteren i ‘cool’ musikktilnærming av New York Times.
Det er i en artikkel i forbindelse med hans framføring av Rachmaninovs andre klaverkonsert i Carnegie Hall at USA’s største avis mener at han er den fremste eksponenten for en trend som brer mer og mer om seg: unge utøvere som inntar en heller avslappet holdning til den musikken de framfører.
New York Times’ anmelder Anthony Thommasini mener at han med denne stilen gjør et sterkere inntrykk og hans vitalitet og elegante klaverspill kommer klarere fram. Dette har ikke noe å gjøre med hans nordiske ‘coole’ holdning. Mange andre utøvere som eksempelvis Till Fellner fra Østerrike og Anna Netrebko fra Russland foretrekker også en heller ‘kjølig’ tilnærming til den musikken de skal framføre.
Det som preger denne nye generasjonen er i følge musikkanmelderen at de har en anti-romantisk holdning til musikken, er usentimentale og er åpne for det som skjer i samtiden. For den saks skyld, også mottakelige for hva rock’en kan gi dem av impulser og rytmer.
“Jeg er et barn av min tid,” sa Andsnes i telefon fra København til New York Times, “jeg kan høre på alt fra Vårofferet til The Beatles og Ligeti….”
Som et motsatt eksempel blir trukket fram det nye kinesiske fantomet Lang Lang, som skal spilles i Oslo 21. – 22. april, også han i Rachmaninovs andre konsert. Han har tidligere vist en ekspressiv spillestil med sterke utadvendte trekk.
“Jo mer jeg går på konserter dess mer setter jeg pris på framføringer som ikke overdriver ekspressive følelser eller gjør spesielle pek ved framføringen”, sier New York Times musikkanmelder. Og framhever Leif Ove Andsnes som eksempel på den nye trenden.