
Nationaltheatret 30.8.2013. Wedekind: Lulu – Pandoras eske. Mariann Hole, Trine Wiggen, Bjørn Floberg, Håkon Ramstad, Hermann Sabado, Igor Necemer, Torgeir Reiten, Anders Mordal, Anne Marit Jacobsen, Elvira Cranner von der Lippe, Rosa Røger, regi: Victoria H. Meirik.
Det er sterkt gjort å presentere krasse Lulu av Wedekind i en ellers flott ramme så å si uten sting og nerve. Wedekinds stykke inneholder så mye tankestoff som er like aktuelt i dag som for hundre år siden, at du ikke kan unnlates å bli berørt av det. Det kan provosere, vekke oss til ettertanke, få oss til å gremmes av avsky eller rett og slett spy av alt det forferdelige vi konfronteres med.

Wedekinds teaterstykke opplevde i sin tid å bli rammet av sensur og han måtte også tilbringe en tid i fengsel. Stykket var for sterkt. Framstillingen av en kvinnes seksualitet og hvordan samfunnet utnyttet kvinnen og hvilke grufulle følger det kunne få, var det ikke mulig å svelge for det gode borgerskap på sent 1800-tall.
Wedekind rammer. Stykket, eller stykkene for det eksisterer flere versjoner av Wedekinds stykke – Erdgeist og Die Büchse der Pandora – har like stor aktualitet i dag. Wedekind var forløperen for satiren innen tysk teater. Kabaretsangene som fikk sin største periode på 1920-30 tallet kan spoles tilbake til ham som opphavsmann. Brecht innrømmer åpent at han står i gjeld til Wedekind.

Vi så teaterstykket Lulu i Helsinki i 1997. Det var en opprørende og sjokkerende forestilling i regi av Hilda Hellwig. Vi må ærlig talt innrømme at den finske Lulu av 1997 gjorde et langt annet inntrykk enn dagens versjon gjorde på Nationaltheatret i 2013. Det sjokkerende og direkte innholdet satte den gangen dype merker i oss.

Oppsetningen fokuserer etter min mening i altfor stor grad på å belyse problemstillingen om kvinnens frihet. Men den skjærer langt unna det underliggende og brennbare temaet som ligger rett under i teksten hos Wedekind: samfunnsforholdene og hvordan samfunnets moral og maktforhold gjør at kvinnen styres ut i elendighet. Dermed mister stykket etter min mening en vesentlig del av stinget.

Det er i første rekke en fysisk rolle Mariann Hole står for. I tre samfulle timer står hun så å si kontinuerlig på scenen, eller danser, hopper og kler av seg. Vi skal ikke gå mye inn på de forskjellige skuespillerprestasjonene, men i hvert fall trekke fram at Bjørn Floberg sto for et svært positivt innslag de gangene han var på scenen. Han opptrer rolig og sindig og stresser ikke sitt spill.
Men det er synd at forestillingen som helhet ikke holdt mål etter vår mening. I stedet for å gremmes over mannssamfunnets primitivisme og samfunnsforholdenes ødeleggende kraft, gikk vi ut av teateret og gremmet oss mer over at et ressurssterkt teater får så lite ut av slikt tankevekkende stoff.