Kulturnyheter

Wagner uten ord

Bjørvika-operaen 19.4.2008 Wagner/Lorin Maazel: The Ring without words, Den Norske Opera orkester, dir: Lorin Maazel

Lorin Maazel
Lorin Maazel

Lørdag en uke etter åpningsgallaen presenterte Den Norske Opera sin første orkesterkonsert, for anledningen under ledelse av den verdensberømte dirigenten Lorin Maazel. Denne lørdagen fremsto det nye operahuset under aller beste lyssetting; med en strålende ettermiddagssol fra en knallblå himmel i ren og sterk kontrast til den hvite marmoren og granitten. Operahuset bød generøst på god tid både før og etter forestillingen – som begynte så tidlig som kl. 18.00 – til å vandre rundt i publikumsområdene og nyte bygget med alle dets underfundige og spennende arkitektoniske finesser. Synsinntrykkene er mange og forbløffende. Likevel er det noe vi savner i kontrast til de hvite flatene, nemlig en kunstnerisk utsmykning med en klarere referanse til kunstartene sang, dans og musikk – til det teatrale og det musikalske som dette praktbygget først og fremst skal inneholde. 

Maazel mottar applaus på lørdag, foto: Jan Auning
Maazel mottar applaus på lørdag, foto: Jan Auning

Det størst “kick’et” for disse anmelderes vedkommende var akustikken. Vi nesten skvatt da de første tonene fra orkesteret – som for anledningen satt oppe på scenen – nærmest landet i fanget vårt. Ikke satt vi trangt heller, så konserten ble en ren nydelse. Under Lorin Maazels egen ledelse fikk vi høre Den Norske Operas Orkester fremføre hans egen “The Ring Without Words” – en kompakt-utgave av operasyklusen Ringen, der nesten 18 timers musikk var omskrevet til et orkestersammendrag på en og en halv time. Vi fikk et utvalg av de mest kjente orkesterpartiene fra RhingulletValkyrienSiegfried og Götterdämmerung, sammen med mindre avsnitt som skildret de viktigste begivenhetene og hovedpersonene i disse fire operaene. 

Fra sin beste side, foto: Jan Auning
Fra sin beste side, foto: Jan Auning

I sin kompaktutgave, der hver eneste tone var Wagners egne, hadde Lorin Maazel likevel fått med hele handlingen. Gjennom Wagners ledemotiver var alt representert, selv om Götterdämmerung riktignok hadde fått forholdsvis størst plass. Operaens eget orkester hevet seg til sitt aller beste, og vi gleder oss til et spennende konsertprogram fremover.

foto: Jan Auning
foto: Jan Auning

Det ble nok en festaften for Operahusets ledelse, som også benyttet denne anledningen til å invitere det offisielle Norge. Lorin Maazel selv så ut til å hygge seg blant gjestene. Mange vil kjenne Maazel igjen fra de årlige nyttårskonsertene fra Wien. Lorin Maazel er en anerkjent Wagner-ekspert, født i Frankrike og oppvokst i USA. Han var et musikalsk vidunderbaren som dirigerte et orkester første gang som syvåring. I 1960 ble han den første amerikanske dirigent til å opptre i Bayreuth. Han har siden virket som dirigent ved Deutsche Oper i Berlin, som sjefdirigent for Cleveland Orchestra i USA, og siden vært tilknyttet Wiener Staatsoper, Pittsburgh Symphony Orchestra og Bayerische Rundfunk Orchester, og har de siste årene vært musikalsk leder for New York Philharmonic.

En lang rekke fremtredende dirigenter og utøvere skal gjeste vårt nye operahus fremover, og vi må få lov å gratulere ledelsen med flottt tilretteleggelse og markedsføring.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …