
Det er rart å forestille seg, men om et halvt år vil Walt Disney-navnet være knyttet til filharmoni og symfonisk musikk.
I oktober innvies nemlig Walt Disney Hall, det nye konserthuset i Los Angeles. Det er reist for familieformuen til Disney-familien og vil ha som klausul at det for alltid skal bære hans navn.
Men formelt vil konserthuset drives av Los Angeles Philharmonics og det eneste formålet med huset er at det skal være stedet for konsertene til byens filharmoniske orkester. Her virker det som om noen har studert hva som har skjedd i Oslo, der det også i sin tid ble bygget et konserthus som skulle være hjemmet for byens symfoniorkester, men som i dag er noe langt annet.

I Los Angeles’ nye konserthus er det ingen orkestergrav og det står en bestemmelse om at det aldri skal rigges om til operaoppsetninger, eller for den saks skyld noe annet.
Det var enken etter Walt Disney, Lilian, som i 1987 skjenket byen en gave på 50 millioner dollars for å reise et orkesterhus. Siden har byen i beste sosialistiske ånd bidratt med midler sammen med private filantroper. Konserthuset vil ved ferdigsstillelsen ha kostet innpå det seksdoblete av det opprinnelige beløpet. Det er arkitekten Frank Gehry som står for de nyskapende visjonene for nybygget.

Den nye hallen vil bety at konsert- og operalivet i filmbyen vil gå en ny tidsalder i møte. For nå vil opera og konserter skilles og behøver ikke konkurrere om plassen. Opera med sine dekorasjoner og kulisser vil ha et sted, symfoniorkesteret et annet.
Og utsiktene for det symfoniske livet i Los Angeles er lyse. Gjennom Esa-Pekka Salonen som sjefsdirigent har de fått en person som også er utøvende komponist og som har en helt spesiell plass i det internasjonale musikklivet.
Orkesterhuset åpnes i oktober. Mahler og verk av sjefsdirigenten samt Haydn vil stå på åpningsprogrammet. Symbolikken og de historiske paralellene er lette å se.