Oslo Kammermusikkfestival Villa Grande 14.8.2011 Turina, Fauré: Klaverkvartetter, Rameau og Marais: «Karakterstykker», Jie Zhang, Catharina Chen, Ellen Nisbeth, Nina Dolgintseva, Tore Eketorp, Ketil Haugsand

Kammermusikk i sal og stue med veteraner og talenter.

Selv om det bare er fire uker siden de tragiske hendelsene i Regjeringskvartalet og på Utøya, er det likevel godt å trekke inn i konsertlokaler og teatre igjen. Tradisjonen tro preges hovedstaden av festivaler i midten av august, men i år er det ekstra godt å kjenne på det gode fellesskapet som kammermusikk gir. Det kunne egentlig ikke startet bedre, for vi må tilbake til et normalisert liv igjen – men det vil ta tid.
De to stuene mot hagen på Holocaustsenteret på Bygdøy, med blomstrende solhatt på utsiden av vinduet, gir perfekte ytre betingelser for kammermusikk. Søndag fikk vi møte fire svært begavede musikere i Jie Zhang (klaver), Catharina Chen (fiolin), Ellen Nisbeth (Bratsj) og Nina Dogintseva (cello). De ga seg i kast med Joaquin Turina sin klaverkvartett Lento-Vivo-Andante. Dette er musikk som inneholder spansk glød og rytmer. Særlig Jie Zhang på klaver har en imponerende ren spillestil, som rommets akustikk understreket ytterligere.
Kulturspeilet har fra før fremhevet Ellen Nisbeth som en av landets ledende bratsjister. Det står vi for fremdeles. Kvartetten avsluttet med Gabriel Fauré sin Klaverkvartett i d-moll. Tydelig forskjell på den franske og den spanske måten å komponere på, men allikevel flere slående likheter. Stor ros til programkomiteen som lar sitt publikum få høre og sammenligne to komponister fra tilnærmet samme tidsepoke.
Etter pause fikk Ketil Haugsand fritt spillerom på sin cembalo. En av verdens beste på sitt instrument, og med en scenepersonlighet som smelter selv det hardeste hjerte. Verk av Marin Marais og Jean-Phillipe Rameu sto på programmet. Selv om Tore Eketorp (Viola de Gamba) fikk lite oppmerksomhet under konserten, skal han ha ros for sitt presisjon og evne til å følge Haugsand sitt forrykende tempo.