Oslo Konserthus 8.11.2005 Purcell, Crumb, Händel, Alban Berg, Schumann, Renée Fleming, sopran, Hartmut Höll, klaver

Kveldens høydepunkt ble utvilsomt George Crumbs «Apparition» til dikt av Walt Whitman. Hele kvelden har Renée Fleming en solid støttespiller i Hartmut Höll ved klaveret, og i Crumbs variasjoner slår samspillet mellom de to gnister. Kommunikasjonen sitter spikret og får publikums konsentrasjonsnivå til å være på sitt absolutt ypperste. Det må bare ende i et stort Bravo!
Flemings kraftfulle stemmeprakt kom virkelig til sin rett i Händelavdelingen rett etter hvilen. Teatralsk herlig fremfører hun oppmerksomt de musikalske utfordringene Händel byr på, og særlig fascinerende er det å se Renée Flemings sceniske uttrykk. Det er bare Sissel Kyrkjebø som får det til å se like uanstrengt ut å ta de vanskeligste partier. Etter både Alban Bergs «Altenberg-Lieder» og Schumannavdelingen som hun avsluttet med den nydelige «Stille Tränen» var ikke stående applaus til å unngå. Sjelden, og særlig i influensatider, kan man høre knappenåler falle i stillhet i Konserthuset. Det skjedde på tirsdag rett før applausen brøt ut. Magisk.
Og etter briljerende ekstranumre kan man trygt fastslå at Renée Fleming tilførte høstmørket både lys og masse hjertevarme.