Vestfoldfestspillene er i full gang og siste helgs begivenhet var uten tvil mestermøtet mellom Arve Tellefsen, Truls Mørk og Håvard Gimse. Det er ikke ofte vi får høre disse tre i samspill, men hver gang det skjer dannes magiske øyeblikk.
Trioen valgte seg to av kammermusikkens virkelig store verker signert Brahms og Sjostakovitsj som hovedrepertoar, men innledningsvis åpnet de tre herrer med den utrolig forførende ”Triosats i g-moll” av Sergej Rakhmaninov. Komponisten var bare 19 år når han skrev denne lekne komposisjonen og triosatsen er bygget opp på samme måte som en sommerforelskelse! Innledningen preges av sprelske innfall og tonekombinasjoner hvor publikum får høre de tre instrumentenes gnistrende samklang. Triosatsen når sitt klimaks midtveis før den avsluttes hviskende nesten uten berøring av strengene. Komponisten er tydelig inspirert av Tsjaikovskij i sine unge år og som innledning på en stor aften var det et godt valg.
Hovedverkene fra hvert sitt århundre løfter taket i Oseberg Kulturhus i Tønsberg. Håvard Gimse i karakteristisk energisk stil imponerer stort i Dmitrij Sjostakovitsjs ”Klavertrio nr.2 i e-moll, op.67.” Komposisjonen ble skrevet under andre verdenskrig og hver enkelt sats har sin egen tolkning av ulike stemninger. Den temperamentsfulle andresatsen og den overraskende fjerdesatsen er kveldens desiderte høydepunkt og fremføres med en presisjon man skal lete lenge etter.
Etter pausen drar vi tilbake til 1800-tallet og Johannes Brahms sin ”Klavertrio nr.1 i H-dur, op.8.” Å lytte til Brahms krever et våkent og opplagt øre. Musikken inneholder tonekombinasjoner som mange har problemer med å oppfatte og finne vakre. Med engasjement og innlevelse i hver enkelt tone får Tellefsen, Mørk og Gimse bevist hvilke kvaliteter de innehar. Sistesatsen er ubeskrivelig vakker og satte et verdig punktum for en fremragende konsert!
Vestfoldspillene fortsetter videre og avsluttes 4. Juli 2004