Kulturnyheter

Oslo Kammermusikkfestival – mangfold og musikanteri

Oslo Kammermusikkfestival 2001 Oslo Domkirke 19.8.: Bach, Telemann, Eben, de Arauxo, Bovèt, spansk barokk – Kåre Nordstoga, Ole Edvard Antonsen, Rolf Lislevand, Maria Cristina Kiehr, Slottskirken Akershus festning 20.8.: Beethoven, Bartok – Keller Quartet, Uranienborg kirke 21.8.: Bach, Albinoni, Iberg, Hindemith – Randi Stene, Ole Edvard Antonsen, Terje Tønnesen, Erik Niord-Larsen, Arve Tellefsen

Ole Edvard Antonsen, foto: Kulturspeilet
Ole Edvard Antonsen, foto: Kulturspeilet

Rapport fra Oslo Kammermusikkfestival:

Søndagens program var variert og begynte og sluttet med Rolf Lislevand som foredro Bachs luttsuite, et uttrykk denne musikeren behersker og gir et følsomt uttrykk på sitt instrumen som er en kopi av et gammelt spansk instrument. Det var interessant å oppleve Lislevands spill og innlevelse. 

Videre fikk vi et samspill med ham og Maria Cristina Kiehrs et spansk barokkverk. Nydelig samspill!

Kåre Nordstoga spilte Bachs velkjente Fantasi og fuge samt et verk av Francisco Coreo de Arauxo. 

Lislevand
Lislevand

Kåre Nordstoga og Ole Edvard Antonsens samspilte i to ulike orgelverk. De som har sett Marc Chagalls glassmalerier skjønner Peter Ebens bakgrunn for orgelverket Okna som er basert på disse. Fire deler tonegir fire vinduer. Dette er i partier et kraftig verk som blir i enkelte deler for kraftig og øredøvende. Dette går ikke på spillet som er meget godt men på komposisjonen. Kåre Nordstoga og Ole Edvard Antonsenframførte også sammen Telemanns suite Huit Marches Heroïques og viste her eminent samspill. Antonsen utmerker seg med sitt klare, rene og sterke trompetspill.

Mandag ettermiddag opplevde vi Keller-kvartetten. Vi fikk først høre Bartoks tredje strykekvartett, skrevet i mellomkrigstiden, et friskt og moderne verk. Videre fulgte Beethovens fem-satsige strykekvartett i a-moll op. 132. Dette er en gruppe som med sin uhyre antente konsentrasjon og samspill formidlet denne musikken med et dypt alvor, energi og innlevelse som grep og lukket en som tilskuer inne i musikken.

Keller-kvartetten
Keller-kvartetten

Uranienborg kirke tirsdag: konserten bød på et variert program hvor en kunne synke ned og nyte Bach konsert for obo og fiolin BWV 1060 hvor spesielt Erik Niord-Lsarsens obospil fascinerte og utmerket seg med sin nyanserte dybde, noe han gjentok til fulle i Albionis obokonsert .

Spranget var stort til Hindemiths tre sanger til dikt av Edvard Reinacher hvor Randi Steneformidlet dette med alvor og fordypelse, til tross for at hun blir noe skarp i høye partier.

Kveldens urfremførelse var Helge Ibergs musikkstykke for trompet, strykere og marimba, et verk på 20 minutter som ble fremført med stor entusiasme i et meget moderne tonespråk men som også hadde lyriske melodiøse partier,

Konserten ble avsluttet med arien Erbarme Dichfra Mattheus-pasjonen av Bach og Es ist vollbracht fra Johannes-pasjonen med Randi Stenes rolige formidling og hvor Emery Vardasutmerket seg med sitt cellospill.

Kirken var smekk full og publikum ga begeistret applaus.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …