Mortensen: Per orchestra, Tveitt: Konsert for harpe og orkester nr. 2, Svendsen: Symfoni nr. 2 Oslo-filharmonien, dir.: Bjarte Engeset Elisabeth Sønstevold – harpe
Oslo Konserthus 27.8.1998

Oslo-filharmonien satset på norske komponister på sin konsert 27. august. Finn Mortensen Per Orchestra er fra 1967. Verket er preget av Schönbergs tolvtone-teknikk og er i bare en sats. Det starter med en var nesten uhørlig tone som utvides og økes i styrke og omfang og bygges opp mot en nesten enerhverende kakafonisk lydvegg. Deretter går det tilbake til utgangspunktet. Et særpreget verk som tydeliggjør hva kontrasterende lydsammensetninger kan gi av opplevelse og assosiasjoner.
Geirr Tveitts andre harpekonsert er fra 1957 og ble uroppført i 1978. Konserten har sarte og vakre partier samt mere kraftige pulserende høydepunkt. Elisabeth Sønstevolds harpespill kom best frem i solospill med andre instrumentgrupper.
Johan Svendsens andre symfoni fra 1876 er sammen med hans første omtrent det eneste Norge kan vise til av større symfoniske verk. Oslo-filharmonien har symfonien fast på sitt repertoar, noe som også gjenspeiler seg i deres CD-utgivelse fra ti år tilbake.
Symfonien ble fremført lekende og dansende med vekt på de lyriske partiene. I siste sats kommer også alvoret inn i et økende tempo med dramatisk preg.
Bjarte Engeset ledet orkesteret på en aktiv og ivrig måte. Han er vel kjent med Oslo-filharmonien etter å ha vært Mariss Jansons assistent på Asia-turneen for to sesonger siden.