Lust, Caution
USA/Kina 2008
Tony Leung, Tang Wei, Joan Chen, regi: Ang Lee


Tonen er lavmælt og lite prangende. Filmen gjør sterkest inntrykk der den skildrer det umulige forholdet mellom de to hovedpersonene. Historien startet i Hong Kong. Vi møter en gjeng ungdommer i en studentdramtikerklubb som diskuterer hvordan de skal kunne ta livet av en av de fremste kollaboratørene. Forsøket mislykkes og fortellingen forflytter seg til Shanghai noen år etter. Politikeren har etterhvert blitt forfremmet til sjef for det hemmelige politiet og er ekstremt nervøs og forsiktig med å la noen slippe inn på seg.

Dette er filmens kjerne. Rammene, Kinas situasjon under den japanske okkupasjonen, er bare kort skissert. Utescener tar oss med til Kuomintangs håpløse felttog som egentlig er en lang og langsom tilbaketrekking. Andre scener viser gatebildet i Shanghai, endeløse matkøer, tiggere som lever på gata. Men dette er dempet ned og bare tatt med for kort å gi de ytre rammene for handlingen.

Taiwan-regissøren Ang Lee fikk Oscar for sin film om de homofile cowboyene – Brokeback Mountain (se vår omtale). Denne nye filmen har alt fått med seg Gulløven fra filmfestivalen i Venezia. Filmen er lang og selv om bakgrunnsteppet er dramatisk nok fengsles vi mer og mer av den indre spenningen i filmen, hvordan kjærlighetshistorien utvikler seg og hvordan den unge jenta må slites mellom følelser og det oppdraget hun har påtatt seg.
Store deler av filmen er viet til svært nærgående sex. Men dette er fremragende gjort, ikke spekulativt, men framstilt på en slik måte at du skal forstå hvordan den unge jenta gradvis blir seksuelt betatt og får et problem med sine voksende følelser.
Filmen er en coproduksjon mellom Kina og USA. Riktig, folkerepublikken og ikke Taiwan. Utescenene skal vise Shanghai. Men patriotismen er sterkt dempet, her er ingen gloriøs framstilling av den heltemodige kampen under kommunistpartiets ledelse. Det viftes ikke med røde flagg, snarere Kuomintang-symbolet. Det partiet det vises til i dialogen er også Kuomintang.
Bare i en kort sidekommentar får vi en referanse til Maos enke Chiang Ching. Hun var skuespiller i Shanghai før den japanske okupasjonen og rollen som Nora i Et dukkehjem var kanskje hennes mest kjente på den tiden. I en kort replikk der fortellingen finner sted i Hong Kong i 1938 får vi høre et ønske om at studentgruppa må spille nettopp Et dukkehjem.
Lust, Caution er en skikkelig og gripende film. Den gir inntrykk først og fremst med sin inderlighet og vare måte å framstille forholdet mellom to mennesker på under dramatisk ytre forhold.